salam sejahtera
salam 1Malaysia
salam Pintar Cerdas
salam Pendidikan Khas..
Minggu peperiksaan semester 1, kami mengadakan perjumpaan bersama Puan Fazielaratul Faziela bt Isa. Pada hari tersebutkami melantik seorang ketua iaitu Ainieyna dan ahli jawatankuasa yang lain. setelah itu puan memberi kami satu tanggungjawab sepanjang cuti semester satu iaitu tugasan untuk mendalami apa itu pintar cerdas, berbakat dan kreativiti sebelum memulakan kelas pada semester dua.
pejam celik pejam celik bermulalah semester dua pada kali ini.....
Minggu pertama kuliah kami bersama pensyarah kami iaitu Puan Fazielaratul Faziela bt Isa.
Semua pelajar berjaya menyiapkan tugasan yang diberikan oleh puan.
antara tugasan yang diberikan ialah :)
PINTAR CERDAS
Pintar Cerdas Keupayaan umum yang istimewa dalam kebolehan aptitud,
bakat dan kreativiti yang tinggi Bermotivasi tinggi untuk belajar dan berjaya.
Pintar Cerdas IQ tinggi Mudah memahami pengajaran dan pembelajaran Menguasai
sesuatu kemahiran dengan mudah dan berkesan. Kamus dewan mengistilahkan pintar
cerdas sebagai cekap dan pandai, manakala cerdas didefinisikan sebagai sempurna
akal. Menurut Golant K. S., kanak-kanak yang pintar cerdas menunjukkan minat
yang tinggi bagi belajar, curiga dan mempunyai perasaan ingin tahu yang tinggi
kepada persekitaran serta berupaya menggabungkan beberapa maklumat dalam
menghasilkannya.
Pintar cerdas sering dikaitkan dengan kebolehan intelek atau
kecerdasan yang tinggi. Bagaimanapun Ross, 1993 mendefinisikan kanak-kanak
pintar cerdas iaitu gifted and talented adalah kanak-kanak yang dikenal pasti
semasa pra sekolah, sekolah rendah atau menengah yang menunjukkan prestasi
bakat yang cemerlang atau menunjukkan potensi untuk melakukan pencapaian di tahap
yang sangat tinggi apabila dibandingkan dengan kanak-kanak yang lain yang
sebaya umurnya, sama pengalaman atau persekitaran. Kanak-kanak ini menunjukkan
keupayaan prestasi yang tinggi dari segi intelek, kreativiti, seni atau
memiliki keupayaan kepimpinan yang luar biasa, atau cemerlang dalam bidang
akademik yang khusus.
Dari istilah Persekutuan Amerika Syarikat maksud pintar cerdas yang
ditujukan kepada kanak-kanak, pelajar atau belia adalah mereka yang mempunyai
potensi dan pencapaian yang tinggi dari segi bidang seperti intelektual,
kreativiti, artistik, kebolehan kepimpinan dan juga mempunyai bakat dalam
bidang seni dan muzik yang menggagumkan serta mereka ini memerlukan aktiviti
atau perkhidmatan yang lain dari yang lain atau istimewa yang tidak dapat di
perolehi di sekolah biasa demi meningkatkan tahap kebolehan mereka. Definisi
bagi negara Kanada, pintar cerdas ditakrifkan sebagai suatu darjah keupayaan
intelektual yang luar biasa yang memerlukan pengalaman pembelajaran yang
berlainan daripada apa yang disediakan di sekolah biasa untuk memenuhi tahap
keupayaan akademik dan potensi mereka.
Selain itu, terdapat juga definisi berdasrkan sekolah berkaitan
dengan pintar cerdas. menurut Jane Piirto (1999), terdapat dua definisi pintar
cerdas berdasarkan sekolah iaitu definisi kecerdasan berdasarkan sekolah yang
lama dan juga definisi kecerdasan berdasarkan sekolah yang baru.
BERBAKAT
Pintar cerdas dan berbakat adalah sesuatu perkara yang berbeza.
Pintar cerdas merujuk kepada kebolehan manakala berbakat adalah satu domain
yang menjadikan manusia menjadi lebih sempurna. Kedua-dua pintar cerdas dan
berbakat ini boleh boleh berkembang secara beberapa bahagian melalui beberapa
jenis keghairahan, penamaan, psikomotor, deria, intelektual, imaginasi, dan
emosi (Sternberg R.J., 2004).
Gardner, 1993, mengganti istilah bakat dengan kecerdasan, saat
mengusung teori kecerdasan jamak atau multiple intelligence yang cukup banyak
dipakai. Sebilangannya ada sembilan kecerdasan atau bakat yang mungkin dimiliki
seseorang, iaitu logical mathematical, linguistic atau verbal, visual spatial,
musical, bodily-kinesthetic, interpersonal, intrapersonal, natural, dan moral atau
spiritual. Teori Gardner ini menjadi pegangan bahawa setiap orang memiliki
bakat unik dan berbeza. Orang tidak dapat dipaksa untuk meningkatkan prestasi
di luar bakat khusus yang paling menonjol pada dirinya.
KREATIF
Dalam Kamus Dewan edisi keempat , kreatif pula bermaksud mempunyai
kebolehan mencipta, menghasilkan, dan mengembangkan sesuatu idea baru atau idea
asli. Ini bermakna kanak-kanak yang kreatif mampu menjana sesuatu idea yang
baru berdasarkan kepada aplikasi ilmu yang mereka pelajari. Menurut Lowenfeld (1975)
beliau percaya bahawa setiap kanak-kanak dilahirkan kreatif. Penyataan ini
disokong dengan sifat semulajadi kanak-kanak yang gemar meneroka dan penuh
dengan perasaan ingin tahu.
PELAJAR PINTAR CERDAS
SEMESTER 2 SESI 2013
~~~akmar,syifaa, atieyani~~
No comments:
Post a Comment