Layout

Wednesday, 27 March 2013

'MULTIPLE INTELLIGENT' dan RPI


Kami di minta untuk mengulaskan tentang pemahaman tentang 'multiple intelligence' atau dikenali sebagai kecerdasan pelbagai.

KECERDASAN PELBAGAI.
Menurut Gardner, setiap individu mempunyai tahap kecerdasan yang berbeza kecerdasan dan kecerdasan tersebut boleh ditingkatkan dengan pendidikan melalui aktiviti yang bersesuian. kesembilan kecerdasan yang rendah dalam jenis kecerdasan yang lain. Walaubagaimanapun, terdapat juga mereka yang yang mempunyai tahap kecerdasan dalam kesemua lapan kecerdasan yang disenaraikan. Kecerdasan yang dinyatakan dalam teori kepelbagaian kecerdasan mempunyai perkaitan antara kecerdasan tersebut. Hampir semua orang boleh diperkembangkan dalam kelapan-lapan kecerdasan yang disenaraikan ke tahap yang tinggi, jika keadaan-keadaan seperti penggalakan, pengkayaan dan pengajaran adalah sesuai.



Dalam konteks pendidikan guru memainkan peranan penting untuk merancang aktiviti dalam pengajaran dan pembelajaran supaya dapat memenuhi keperluan kecerdasan iaitu yang terdiri daripada sembilan kecerdasan yang diperkenalkan oleh Gardner.Jenis-jenis kecerdasan pelbagai seperti kecerdasan verbal-linguistik, kecerdasan logik-matematik, kecerdasan visual-ruang, kecerdasan intrapersonal, kecerdasan kinestetik, kecerdasan interpersonal, kecerdasan natural dan kecerdasan muzik.
Kecerdasan verbal-linguistik ini turut dikenali sebagai bijak berkata atau bijak buku. Kecerdasan ini melibatkan pengetahuan yang datang melalui bahasa, melalui pembacaan, penulisan, dan bertutur. Ia melibatkan memahami susunan dan maksud perkataan dalam ucapan dan menulis dan bagaimana untuk menggunakan bahasa. Ia melibatkan memahami sosiobudaya yang berbeza dari segi makna dan kesesuaian bahasa, termasuk peribahasa, bermain kata, dan linguistik berasaskan jenaka. Jika ini adalah kecerdasan yang kuat untuk seorang individu, individu tersebut telah berkembang dari segi kemahiran untuk membaca, bertutur dan bertulis dan cenderung untuk berfikir dalam perkataan. Individu ini mungkin suka pelbagai sastera, bermain perkataan permainan, membuat puisi dan cerita, melibatkan diri dalam perbincangan yang terlibat dengan orang lain, berdebat, pengucapan formal, penulisan kreatif, dan membuat jenaka.  Selain itu, individu ini mungkin tepat dalam menyatakan diri sendiri sempurna dan akan berasa terganggu apabila orang lain tidak sempurna. Individu yang mengalami kecerdasan ini suka mempelajari perkataan baru, lakukan dengan baik dengan menulis tugasan, dan mempunyai kefahaman pembacaan yang tinggi.
 Kecerdasan logik-matematik ini juga dikenali sebagai bijak matematik atau logik matematik. Kecerdasan ini menggunakan nombor, matematik, dan logik untuk mencari dan memahami pelbagai corak yang berlaku dalam kehidupan kita seperti corak pemikiran, corak nombor, corak visual, corak warna, dan sebagainya. Ia bermula dengan corak yang konkrit dalam dunia sebenar tetapi menjadi semakin abstrak seperti yang kita cuba memahami hubungan corak yang telah kita lihat. Jika individu ini kebetulan untuk menjadi orang yang logik-matematik cenderung anda cenderung untuk berfikir lebih dari segi konsep dan secara abstrak dan sering mampu melihat corak dan hubungan yang lain terlepas. Individu ini mungkin suka untuk menjalankan uji kaji, untuk menyelesaikan teka-teki dan masalah-masalah lain, untuk bertanya soalan kosmik atau alam semesta, dan menganalisis keadaan dan tingkah laku manusia. Individu ini juga kemungkinan besar seronok bekerja dengan nombor dan formula matematik dan operasi, dan suka cabaran satu masalah yang rumit untuk menyelesaikan serta sistematik dan teratur, dan sentiasa mempunyai rasional yang logik atau hujah untuk apa yang dilakukan atau memikirkan pada bila-bila masa yang ditertentukan.
Kecerdasan visual-ruang ini dikenali sebagai bijak melukis atau bijak menggambar. Kita sering berkata "gambar bernilai seribu perkataan!" atau "Melihat adalah mempercayai!" Kecerdasan ini melalui pengetahuan yang berlaku melalui bentuk, imej, corak, reka bentuk, dan tekstur yang kita lihat dengan mata luar, tetapi juga termasuk semua imej yang kita dapat bermain di dalam kami kepala. jika individu ini adalah kukuh dalam kecerdasan ini, individu cenderung untuk berfikir dalam imej dan gambar. berkemungkinan menyedari objek, bentuk, warna, tekstur dan corak dalam persekitaran di sekeliling individu tersebut.  Selain itu, sesetengah individu mungkin suka melukis,mewarna, dan membuat reka bentuk dan corak yang menarik, dan bekerja dengan tanah liat, pen warna, kertas pembinaan, dan kain. Banyak yang kukuh dalam  kecerdasan visual-ruang dimana ia suka bekerja teka-teki jigsaw, membaca peta dan mencari jalan di tempat-tempat baru. Anda mungkin mempunyai pendapat yang jelas tentang warna yang pergi bersama-sama, tekstur yang sesuai dan menyenangkan, dan bagaimana bilik perlu dihiasi. Dan, individu mungkin cemerlang pada melaksanakan tugas yang memerlukan "melihat dengan mata minda," seperti visualisasi, berpura pura, membayangkan, dan membentuk imej mental.
Kecerdasan intrapersonal ini juga dikenali bijak kendiri. Di kecerdasan ini adalah pantulan kendiri manusia yang berkebolehan memahami diri sendiri sejak kita langkah di luar diri kita dan berfikir tentang kehidupan kita sendiri. Ini adalah kecerdasan introspektif. Ia melibatkan kecenderungan  unik manusia yang mahu mengetahui makna, tujuan, dan kepentingan benda. Ia melibatkan kesedaran kita di dunia dalam diri, emosi, nilai, kepercayaan, dan pencarian pelbagai kerohanian tulen. Jika kecerdasan ini adalah salah satu kekuatan individu tersebut mungkin suka bekerja bersendirian dan kadang-kadang menjauhkan diri daripada orang lain. Selain itu individu ini mungkin dapat mencerminkan diri dan sedar diri dan dengan itu dia cenderung untuk menjadi selari dengan perasaan  dalaman, nilai, kepercayaan, dan proses pemikiran. Individu ini sering menunjukkan kebijaksanaan kreatif dan wawasan, adalah sangat intuitif, dan dari segi dalaman bermotifkan agak daripada memerlukan ganjaran luaran, Dia yang berhati cekal, yakin pada diri sendiri, dan jelas, bijak memikir pendapat pada hampir sebarang isu. Orang lain selalunya akan datang kepada individu ini untuk mendapatkan nasihat dan kaunseling.
Kecerdasan kinestetik yang turut dikenali sebagai bijak badan atau bijak pergerakan. Kita sering bercakap tentang "belajar dengan melakukan" Ini cara untuk mengetahui yang berlaku melalui proses fizikal pergerakan dan melalui mengetahui badan fizikal kita. Badan "tahu" banyak perkara yang tidak semestinya diketahui oleh minda sedar, logik, seperti bagaimana untuk menunggang basikal, bagaimana untuk selari tempat letak kereta, menari waltzs, menangkap objek yang dilemparkan, mengekalkan keseimbangan ketika berjalan, dan di mana kunci pada papan kekunci komputer. Jika invidu mempunyai kekuatan dalam bidang kecerdasan ini, individu itu cenderung untuk mempunyai rasa berminat kesedaran badan. Sepeti suka pergerakan fizikal, menari, membuat dan mencipta sesuatu dengan tangan sendiri, dan berlakon. Individu mungkin berkomunikasi dengan baik melalui bahasa badan dan gerak isyarat fizikal yang lain, selalunya boleh melakukan tugas yang lebih baik selepas melihat orang lain melakukannya terlebih dahulu dan kemudian meniru tindakan mereka. Selain itu, individu ini mungkin suka permainan fizikal semua jenis dan suka untuk menunjukkan bagaimana untuk melakukannya sesuatu untuk orang lain serta  mendapati sukar untuk duduk diam untuk jangka masa yang panjang dan mudah bosan atau terganggu jika individu ini tidak terlibat secara aktif dalam apa yang sedang berlaku di sekeliling mereka.
 Kecerdasan interpersonal dikenali juga bijak masyarakat atau bijak kumpulan. Ini adalah cara satu hala. Ia adalah pengetahuan yang berlaku apabila kita bekerja dengan dan berkaitan dengan orang lain, selalunya sebagai sebahagian daripada satu pasukan. Ini cara untuk mengetahui juga bertanya sama  ada digunakan untuk membangunkan satu pelbagai kemahiran sosial yang diperlukan untuk komunikasi yang berkesan dalam satu hala dan berkaitan. Jika ini cara satu hala  mengetahui lebih maju di dalam diri kita, kita akan belajar melalui peribadi interaksi. Individu mungkin mempunyai banyak kawan-kawan, berasa empati pada orang lain dan menunjukkan pemahaman yang mendalam tentang pandangan pihak lain. Individu ini juga mungkin suka aktiviti pasukan semua jenis dan ahli pasukan yang baik Selain itu individu ini sensitif kepada perasaan dan idea orang lain, dan bijak memberi idea agar orang lain mudah menerimanya. Dan individu ini mungkin mahir dalam menarik orang lain dalam perbincangan dan juga mungkin mahir dalam penyelesaian konflik, pengantaraan, dan mencari kompromi apabila orang dalam radikal menentang antara satu sama lain.
Kecerdasan natural ini dikenali sebagai bijak semulajadi atau bijak alam. Kecerdasan natural melibatkan pelbagai pengetahuan yang berlaku di dalam dan melalui pertemuan dengan dunia semula jadi termasuk pengiktirafan, penghargaan, dan pemahaman alam semula jadi. Ia melibatkan kapasiti seperti kecerdikan spesis, perhubungan dengan dunia alam dan fenomena, dan kebolehan untuk mengenali dan mengklasifikasikan pelbagai flora dan fauna.  Jika kecerdasan naturalis adalah salah satu kekuatan individu tersebut, individu mempunyai cinta yang mendalam untuk luar, haiwan, tumbuhan, dan hampir apa-apa objek semula jad idan mungkin terpesona dengan dan nyata terjejas oleh perkara-perkara seperti cuaca, musim luruh, bunyi angin, kehangatan matahari atau apa-apa kekurangan, atau serangga di dalam bilik. Pada usia muda individu ini adalah  mungkin pengumpul, menambah perkara-perkara seperti serangga, daun batu, kerang, kayu, dan sebagainya untuk koleksi serta mungkin membawa pulang semua cara dan jenis binatang sesat dan  boleh mempunyai beberapa haiwan peliharaan dan mahu lebih. Individu ini cenderung untuk mempunyai pertalian  dan menghormati untuk kehidupan semua makhluk.
 Kecerdasan muzik ini dikenali sebagai bijak muzik atau bijak bunyi. Ini adalah pengetahuan yang berlaku melalui bunyi dan getaran. Dalam penyelidikan asal pada teori kecerdasan pelbagai kecerdasan ini dipanggil muzik berirama kecerdasan. Walau bagaimanapun, ia tidak terhad kepada muzik dan irama dan boleh dianggao auditori-getaran, ia melibatkan dengan seluruh alam bunyi, nada, rentak dan corak getaran serta muzik. Jika individu dalam bidang kecerdasan ini, individu ini mungkin mempunyai cinta muzik dan corak irama serta mungkin amat sensitif kepada bunyi dalam persekitaran seperti kicauan kriket, hujan bumbung, pelbagai pola lalu lintas. Sealin itu, individu ini boleh belajar dan bekerja yang lebih baik dengan muzik di latar belakang dan sering boleh mengeluarkan semula melodi atau corak irama selepas mendengar sekali sahaja. Bunyi pelbagai, nada, dan irama mungkin mempunyai kesan yang kelihatan pada diri sendiri dan  orang lain selalunya boleh melihat perubahan dalam muka ungkapan, pergerakan badan atau tindak balas emosi. Kadangkala inidividu ini mungkin suka untuk mencipta muzik dan mendengar pelbagai jenis muzik serta mungkin mahir pada bunyi meniru, bahasa aksen, dan corak pertuturan orang lain, dan mudah membuat berbeza muzik instrumen dalam komposisi.

RANCANGAN PENDIDIKAN INDIVIDU ( KECERDASAN PELBAGAI )
NAMA                                    :           Mohd Nasiruddin bin Nasir
TARIKH LAHIR                     :           13 Januari 2002
TARIKH MULA                     :           20 Januari 2013
TEMPOH SEMAKAN            :           Tiga bulan sekali
UMUR                         :           11 tahun
KOMPONEN                         :           Kemahiran verbal dan sosial.
Pengetahuan sedia ada  :           Murid mempunyai kemahiran  bahasa yang tinggi.
                                                            Murid mempunyai imaginasi yang tinggi.
Matlamat jangka panjang          :           Murid bijak menggunakan kemahiran social.
                                                :           Murid boleh menginterprestasi imaginasinya di atas kertas.
Kekuatan/minat                        :           Murid suka menulis.
                                                :           Murid menggunakan kemahiran bahasa yang betul.
:           Murid mempunyai pengetahuan yang tinggi mengenai isu-
            isu  semasa.
Kelemahan/ masalah                 :           Murid mempunyai masalah pertuturan.
yang dikenalpasti                      :           Murid mempunyai kemahiran sosial yang lemah.
                                                :           Murid sukar mengintreprestasi imaginasinya.

Objektif jangka pendek

Pendekatan
Penilaian / tarikh /
tanggungjawab
Murid mempunyai masalah pertuturan

1)      Kenalpasti masalah pertuturan yang dihadapi oleh murid
1.1  Guru meminta pendapat tentang sesuatu benda
-guru menunjukkan sesuatu objek dan meminta pendapat murid tersebut mengenai objek tersebut.
-guru juga meminta murid untuk bercakap mengenai objek tersebut
-guru membaiki sebutan murid dengan mengulang sebutan
1.2  Guru membawa murid berjumpa dengan pakar terapi pertuturan

1)      pemerhatian secara berkala
2)      kerjasama guru,murid dan pakar terapi

Tarikh Penilaian:
Setiap tiga bulan sekali.
Murid mempunyai kemahiran sosial yang lemah
1)      Melakukan aktiviti berkumpulan
1.1  Guru meletakkan murid dalam kumpulan yang dianggotai 4 atau 5 orang.
1.2  Guru meminta setiap murid melakukan aktiviti tersebut dan membentangkannya dihadapan kelas.
2)      Melakukan aktiviti luar seperti berkhemah atau bersukan.
2.1 guru menghantar murid menyertai perkhemahan pemantapan diri dan sosial.

1)      Pemerhatian secara berkala
2)      kerjasama guru dan murid

Tarikh penilaian:
Setiap tiga bulan sekali.
Murid sukar menginterprestasi imaginasi.
1)      Menghasilkan satu blog khas
1.1  Guru mencadangkan dan mengajar menghasilkan blog, murid meluahkan imaginasi dalam satu blog dan lihat pendapat orang yang membaca.
1)      Pemerhatian secara berkala
2)      Kerjasama guru, ibubapa dan orang ramai.

Tarikh penilaian :
Setiap tiga bulan sekali.


Farhana et all (2013)

No comments:

Post a Comment