Kami di minta untuk mengulaskan tentang pemahaman tentang 'multiple intelligence' atau dikenali sebagai kecerdasan pelbagai.
KECERDASAN
PELBAGAI.
Menurut
Gardner, setiap individu mempunyai tahap kecerdasan yang berbeza kecerdasan dan
kecerdasan tersebut boleh ditingkatkan dengan pendidikan melalui aktiviti yang
bersesuian. kesembilan kecerdasan yang rendah dalam jenis kecerdasan yang lain.
Walaubagaimanapun, terdapat juga mereka yang yang mempunyai tahap kecerdasan
dalam kesemua lapan kecerdasan yang disenaraikan. Kecerdasan yang dinyatakan
dalam teori kepelbagaian kecerdasan mempunyai perkaitan antara kecerdasan
tersebut. Hampir semua orang boleh diperkembangkan dalam kelapan-lapan
kecerdasan yang disenaraikan ke tahap yang tinggi, jika keadaan-keadaan seperti
penggalakan, pengkayaan dan pengajaran adalah sesuai.
Dalam
konteks pendidikan guru memainkan peranan penting untuk merancang aktiviti
dalam pengajaran dan pembelajaran supaya dapat memenuhi keperluan kecerdasan
iaitu yang terdiri daripada sembilan kecerdasan yang diperkenalkan oleh
Gardner.Jenis-jenis kecerdasan pelbagai seperti kecerdasan verbal-linguistik,
kecerdasan logik-matematik, kecerdasan visual-ruang, kecerdasan intrapersonal,
kecerdasan kinestetik, kecerdasan interpersonal,
kecerdasan natural dan kecerdasan muzik.
Kecerdasan verbal-linguistik ini turut dikenali sebagai bijak berkata atau bijak
buku. Kecerdasan ini melibatkan pengetahuan yang datang melalui bahasa, melalui
pembacaan, penulisan, dan bertutur. Ia
melibatkan memahami susunan dan maksud perkataan dalam ucapan dan menulis dan bagaimana untuk menggunakan bahasa. Ia
melibatkan memahami sosiobudaya yang berbeza dari segi makna dan kesesuaian
bahasa, termasuk peribahasa, bermain kata, dan linguistik berasaskan jenaka. Jika ini adalah kecerdasan yang kuat
untuk seorang individu, individu tersebut telah berkembang dari segi kemahiran
untuk membaca, bertutur dan bertulis dan cenderung untuk berfikir dalam perkataan. Individu
ini mungkin suka pelbagai sastera, bermain perkataan permainan, membuat puisi dan cerita, melibatkan diri
dalam perbincangan yang terlibat dengan orang lain, berdebat, pengucapan formal, penulisan kreatif, dan membuat
jenaka. Selain itu, individu ini mungkin tepat dalam
menyatakan diri
sendiri sempurna dan akan berasa terganggu apabila orang lain tidak sempurna. Individu yang mengalami kecerdasan ini suka mempelajari perkataan baru, lakukan dengan baik
dengan menulis tugasan, dan mempunyai
kefahaman pembacaan yang tinggi.
Kecerdasan logik-matematik ini juga dikenali sebagai bijak matematik atau logik
matematik. Kecerdasan ini menggunakan nombor, matematik, dan logik untuk
mencari dan memahami pelbagai corak yang berlaku
dalam kehidupan kita seperti corak pemikiran, corak nombor, corak visual, corak
warna, dan sebagainya. Ia bermula dengan
corak yang konkrit dalam dunia sebenar tetapi menjadi semakin abstrak seperti
yang kita cuba memahami hubungan corak yang
telah kita lihat. Jika individu ini kebetulan untuk
menjadi orang yang logik-matematik cenderung anda cenderung untuk berfikir
lebih dari segi konsep dan
secara abstrak dan sering mampu melihat corak dan hubungan yang lain terlepas.
Individu ini mungkin suka untuk menjalankan
uji kaji, untuk menyelesaikan teka-teki dan masalah-masalah lain, untuk
bertanya soalan kosmik atau alam semesta, dan menganalisis keadaan dan tingkah laku manusia. Individu
ini juga kemungkinan besar seronok bekerja dengan nombor dan formula matematik dan operasi, dan suka cabaran satu
masalah yang rumit untuk menyelesaikan serta sistematik dan teratur, dan
sentiasa mempunyai rasional yang logik atau hujah untuk apa yang dilakukan atau memikirkan pada
bila-bila masa yang ditertentukan.
Kecerdasan visual-ruang ini dikenali sebagai bijak melukis atau bijak
menggambar. Kita sering berkata "gambar bernilai seribu perkataan!"
atau "Melihat adalah mempercayai!" Kecerdasan ini melalui pengetahuan yang berlaku melalui bentuk, imej,
corak, reka bentuk, dan tekstur yang kita
lihat dengan mata luar, tetapi juga termasuk semua imej yang kita dapat bermain
di dalam kami kepala. jika individu ini adalah kukuh dalam kecerdasan ini,
individu cenderung untuk berfikir dalam imej dan gambar. berkemungkinan
menyedari objek, bentuk, warna, tekstur dan corak
dalam persekitaran di sekeliling individu tersebut. Selain itu, sesetengah individu
mungkin suka melukis,mewarna, dan membuat reka
bentuk dan corak yang menarik, dan bekerja dengan tanah liat, pen warna, kertas pembinaan, dan kain. Banyak
yang kukuh dalam kecerdasan visual-ruang
dimana ia suka bekerja teka-teki jigsaw, membaca
peta dan mencari jalan di tempat-tempat baru. Anda
mungkin mempunyai pendapat yang jelas tentang
warna yang pergi bersama-sama, tekstur yang sesuai dan menyenangkan, dan bagaimana bilik perlu dihiasi. Dan,
individu mungkin cemerlang pada melaksanakan tugas yang memerlukan "melihat dengan mata
minda," seperti visualisasi, berpura pura, membayangkan, dan membentuk imej mental.
Kecerdasan intrapersonal
ini juga dikenali bijak kendiri. Di kecerdasan ini
adalah pantulan kendiri manusia yang berkebolehan
memahami diri sendiri sejak kita langkah di luar diri kita dan berfikir tentang
kehidupan kita sendiri. Ini adalah
kecerdasan introspektif. Ia melibatkan kecenderungan unik manusia yang mahu mengetahui makna, tujuan, dan kepentingan benda. Ia
melibatkan kesedaran kita di dunia dalam diri,
emosi, nilai, kepercayaan, dan pencarian pelbagai kerohanian tulen. Jika kecerdasan ini adalah salah satu kekuatan individu
tersebut mungkin suka bekerja bersendirian dan kadang-kadang menjauhkan diri daripada orang lain. Selain
itu individu ini mungkin dapat mencerminkan diri dan sedar diri dan dengan itu
dia cenderung untuk menjadi selari dengan
perasaan dalaman, nilai, kepercayaan,
dan proses pemikiran. Individu ini sering menunjukkan
kebijaksanaan kreatif dan wawasan, adalah sangat intuitif, dan dari segi
dalaman bermotifkan agak daripada
memerlukan ganjaran luaran, Dia yang berhati cekal, yakin pada diri sendiri, dan
jelas, bijak memikir pendapat pada hampir sebarang
isu. Orang lain selalunya akan datang kepada individu ini
untuk mendapatkan nasihat dan kaunseling.
Kecerdasan kinestetik yang turut dikenali sebagai bijak badan atau bijak
pergerakan. Kita sering bercakap tentang "belajar dengan melakukan"
Ini cara untuk mengetahui yang berlaku melalui proses fizikal pergerakan dan
melalui mengetahui badan fizikal kita. Badan "tahu" banyak perkara yang tidak semestinya diketahui oleh minda sedar, logik, seperti
bagaimana untuk menunggang basikal, bagaimana untuk selari tempat letak kereta, menari waltzs, menangkap objek yang
dilemparkan, mengekalkan keseimbangan ketika berjalan, dan di mana kunci pada papan kekunci komputer. Jika invidu mempunyai kekuatan dalam bidang kecerdasan
ini, individu itu cenderung untuk mempunyai rasa berminat kesedaran badan.
Sepeti suka pergerakan fizikal, menari, membuat
dan mencipta sesuatu dengan tangan sendiri, dan berlakon. Individu mungkin
berkomunikasi dengan baik melalui bahasa badan dan gerak isyarat fizikal yang
lain, selalunya boleh melakukan tugas yang lebih baik selepas melihat orang
lain melakukannya terlebih dahulu dan kemudian meniru tindakan mereka. Selain itu, individu ini mungkin suka permainan fizikal semua jenis dan suka
untuk menunjukkan bagaimana untuk melakukannya sesuatu untuk orang lain serta mendapati sukar untuk duduk diam untuk jangka
masa yang panjang dan mudah bosan atau
terganggu jika individu ini tidak terlibat secara aktif dalam apa yang sedang
berlaku di sekeliling mereka.
Kecerdasan interpersonal
dikenali juga bijak masyarakat atau bijak
kumpulan. Ini adalah cara satu hala. Ia adalah pengetahuan yang berlaku apabila kita bekerja
dengan dan berkaitan dengan orang lain,
selalunya sebagai sebahagian daripada satu pasukan. Ini cara
untuk mengetahui juga bertanya sama ada
digunakan untuk membangunkan satu pelbagai
kemahiran sosial yang diperlukan untuk komunikasi yang berkesan dalam satu hala
dan berkaitan. Jika ini cara satu hala mengetahui lebih maju di dalam diri kita,
kita akan belajar melalui peribadi interaksi. Individu
mungkin mempunyai banyak kawan-kawan, berasa empati pada orang lain dan menunjukkan pemahaman yang mendalam tentang pandangan
pihak lain. Individu ini juga mungkin suka aktiviti pasukan semua
jenis dan ahli pasukan yang baik Selain itu
individu ini sensitif kepada perasaan dan idea orang lain, dan bijak memberi
idea agar orang lain mudah menerimanya. Dan
individu ini mungkin mahir dalam menarik orang lain dalam perbincangan dan juga
mungkin mahir dalam penyelesaian konflik,
pengantaraan, dan mencari kompromi apabila orang dalam radikal menentang antara satu sama lain.
Kecerdasan natural ini dikenali sebagai
bijak semulajadi atau bijak alam. Kecerdasan natural melibatkan pelbagai pengetahuan
yang berlaku di dalam dan melalui pertemuan dengan dunia semula jadi termasuk
pengiktirafan, penghargaan, dan pemahaman alam
semula jadi. Ia melibatkan kapasiti seperti kecerdikan spesis,
perhubungan dengan dunia alam dan fenomena,
dan kebolehan untuk mengenali dan mengklasifikasikan pelbagai flora dan fauna. Jika kecerdasan
naturalis adalah salah satu kekuatan individu tersebut, individu mempunyai
cinta yang mendalam untuk luar, haiwan,
tumbuhan, dan hampir apa-apa objek semula jad idan mungkin terpesona dengan dan
nyata terjejas oleh perkara-perkara seperti
cuaca, musim luruh, bunyi angin, kehangatan
matahari atau apa-apa kekurangan, atau serangga di dalam bilik. Pada usia
muda individu ini adalah mungkin pengumpul, menambah perkara-perkara seperti serangga,
daun batu, kerang, kayu, dan sebagainya untuk koleksi serta mungkin membawa
pulang semua cara dan jenis binatang sesat dan
boleh mempunyai beberapa haiwan
peliharaan dan mahu lebih. Individu ini cenderung untuk mempunyai pertalian dan menghormati untuk kehidupan semua makhluk.
Kecerdasan muzik ini dikenali sebagai bijak muzik atau
bijak bunyi. Ini adalah pengetahuan yang berlaku melalui bunyi dan getaran. Dalam
penyelidikan asal pada teori kecerdasan
pelbagai kecerdasan ini dipanggil muzik berirama kecerdasan. Walau bagaimanapun, ia tidak terhad kepada muzik dan
irama dan boleh dianggao auditori-getaran, ia melibatkan dengan seluruh alam bunyi, nada, rentak dan corak
getaran serta muzik. Jika individu dalam
bidang kecerdasan ini, individu ini mungkin mempunyai cinta muzik dan corak
irama serta mungkin amat sensitif kepada bunyi dalam persekitaran seperti
kicauan kriket, hujan bumbung, pelbagai
pola lalu lintas. Sealin itu, individu ini boleh belajar dan bekerja yang
lebih baik dengan muzik di latar belakang dan sering boleh mengeluarkan semula
melodi atau corak irama selepas mendengar sekali sahaja. Bunyi
pelbagai, nada, dan irama mungkin mempunyai
kesan yang kelihatan pada diri sendiri dan
orang lain selalunya boleh melihat perubahan dalam muka ungkapan, pergerakan badan atau tindak balas emosi. Kadangkala
inidividu ini mungkin suka untuk mencipta muzik dan mendengar pelbagai jenis
muzik serta mungkin mahir pada bunyi meniru, bahasa aksen, dan corak pertuturan orang lain, dan mudah
membuat berbeza muzik instrumen dalam
komposisi.
RANCANGAN
PENDIDIKAN INDIVIDU ( KECERDASAN PELBAGAI )
NAMA : Mohd Nasiruddin bin Nasir
TARIKH
LAHIR : 13 Januari 2002
TARIKH
MULA : 20 Januari 2013
TEMPOH
SEMAKAN : Tiga bulan sekali
UMUR : 11 tahun
KOMPONEN : Kemahiran verbal dan sosial.
Pengetahuan
sedia ada : Murid mempunyai kemahiran
bahasa yang tinggi.
Murid mempunyai imaginasi yang
tinggi.
Matlamat
jangka panjang : Murid bijak menggunakan kemahiran social.
: Murid boleh menginterprestasi
imaginasinya di atas kertas.
Kekuatan/minat
: Murid suka menulis.
:
Murid menggunakan kemahiran
bahasa yang betul.
:
Murid mempunyai pengetahuan yang
tinggi mengenai isu-
isu
semasa.
Kelemahan/
masalah : Murid mempunyai masalah pertuturan.
yang
dikenalpasti : Murid mempunyai kemahiran sosial yang
lemah.
: Murid sukar mengintreprestasi
imaginasinya.
Objektif jangka pendek
|
Pendekatan
|
Penilaian / tarikh /
tanggungjawab
|
Murid mempunyai masalah pertuturan
|
1) Kenalpasti
masalah pertuturan yang dihadapi oleh murid
1.1 Guru
meminta pendapat tentang sesuatu benda
-guru menunjukkan
sesuatu objek dan meminta pendapat murid tersebut mengenai objek tersebut.
-guru juga meminta
murid untuk bercakap mengenai objek tersebut
-guru membaiki
sebutan murid dengan mengulang sebutan
1.2 Guru
membawa murid berjumpa dengan pakar terapi pertuturan
|
1) pemerhatian
secara berkala
2) kerjasama
guru,murid dan pakar terapi
Tarikh
Penilaian:
Setiap
tiga bulan sekali.
|
Murid mempunyai kemahiran sosial yang lemah
|
1) Melakukan
aktiviti berkumpulan
1.1 Guru
meletakkan murid dalam kumpulan yang dianggotai 4 atau 5 orang.
1.2 Guru
meminta setiap murid melakukan aktiviti tersebut dan membentangkannya
dihadapan kelas.
2) Melakukan
aktiviti luar seperti berkhemah atau bersukan.
2.1 guru menghantar
murid menyertai perkhemahan pemantapan diri dan sosial.
|
1) Pemerhatian
secara berkala
2) kerjasama
guru dan murid
Tarikh
penilaian:
Setiap
tiga bulan sekali.
|
Murid sukar menginterprestasi imaginasi.
|
1) Menghasilkan
satu blog khas
1.1 Guru
mencadangkan dan mengajar menghasilkan blog, murid meluahkan imaginasi dalam
satu blog dan lihat pendapat orang yang membaca.
|
1) Pemerhatian
secara berkala
2) Kerjasama
guru, ibubapa dan orang ramai.
Tarikh
penilaian :
Setiap
tiga bulan sekali.
|
Farhana et all (2013)
No comments:
Post a Comment