MINGGU 1
Isnin,18 Februari 2013
Assalammualaikum w.b.t, salam sayang
dan salam sejahtera..hari ini merupakan hari pertama kuliah bagi subjek Keupayaan
Kognitif Dan Kepelbagai Kecerdasan (KBC 3042). Setelah hampir sebulan
bercuti,kami mula bersua. Masing-masing masih dengan gelagat yang sama.
Bertanya khabar dan saling berkongsi cerita. Kami juga menerima ahli-ahli baru
dalam keluarga kecil pintar cerdas ini,mereka ini terdiri daripada pelajar
Psikologi yang mengambil subjek KBC 3042 sebagai subjek elektif. Kebetulan
pensyarah yang akan mengajar kami datang lambat,beliau telah meminta kami
membentuk beberapa kumpulan untuk membincangkan mengenai Teori Kecerdasan
Pelbagai oleh Howard Gardner. Kami menubuhkan kumpulan kecil yang terdiri
daripada empat orang ahli iaitu saya Aina,Farhana,Nik dan Nazurah. Kami
membincangkan mengenai teori kecerdasan pelbagai. Masing-masing berkongsi
kefahaman mengenai topic ini,hasil daripada perkongsian pendapat ini,saya
dapati terdapat sifat saling bantu-membantu dalam kalangan ahli kumpulan.
Terdapat 8+1 kecerdasan yang telah diperkenalkan oleh Gadner iaitu
Verbal-Linguistik, Logik Math, Ruang/spatial, Muzik, kinestatik, interpersonal, Intrapersonal, Naturalist
dan Existential. Kami juga diminta untuk membincangkan mengenai Rancangan
Pendidikan Individu (RPI) bagi murid yang mempunyai masalah ini. Kami juga
diperkenalkan dengan pensyarah baru kami,Puan Faezaratul Faziela, kecil molek
orangnya.
Akhir kata,kami gembira dengan
pembelajaran pada hari ini,kerana ianya berlainan daripada sesi pembelajaran
yang sering kami ikuti. Perbincangan secara kumpulan amat efektif kerana dari
situ kami dapat mengetahui apa kekuatan dan kelemahan kami,dan ianya boleh
diperbaiki dari semasa ke semasa. Oleh kerana perbincangan ini dibuat secara
kumpulan, kami tidak terasa tertekan malahan gembira.Di samping itu, kami
mendapat banyak input daripada pelbagai pendapat yang di lontarkan oleh
rakan-rakan.
Selasa,19 February 2013.
Hari ini merupakan kuliah kedua dalam minggu pertama.
Dalam kuliah pertama,kami diminta untuk berbincang mengenai Teori Kecerdasan
pelbagai tetapi pada kuliah kedua ini kami diminta menghadiri seminar mengenai
6 Thinking Hats yang diasaskan oleh Edward de Bono. Seminar ini akan
disampaikan oleh En.Zamri Mohamad iaitu salah seorang penulis di PTS. 6
Thinking Hats merupakan satu cara untuk menjana maklumat daripada sesuatu keadaan
mengikut logik akal. Kaedah berfikir ini bertujuan untuk melihat sesuatu
perkara dari pelbagai sudut dan masa yang berlainan,menyelesaikan masalah dan
membuat keputusan yang terbaik. Di dalam teori ini terdapat enam jenis warna
topi yang mewakili pemikiran-pemikiran tertentu.
Topi putih melambangkan pemikiran neutral. Mereka yang memakai topi ini akan berusaha untuk mengumpulkan maklumat yang sebanyak mungkin dalam sesuatu situasi. Topi merah pula melambangkan emosi. Mereka yang memakai topi ini cenderung membuat keputusan secara terburu-buru mengikut perasaan. Topi hitam pula melambangkan pemikiran negative. Si pemakai topi ini akan mengambil kira pada hal yang negative atau buruk sebelum membuat keputusan. Topi kuning pula melambangkan pemikiran yang positif. Si pemakai topi ini akan menyenaraikan aspek-aspek positif sebelum membuat sesuatu keputusan. Topi hijau pula melambangkan pemikiran negative. Si pemakai topi hijau ini akan akan cuba untuk mendapatkan idea atau pemikiran baru mengenai hal yang di bincangkan. Topi yang terakhir pula adalah,topi bitu iaitu topi keputusan. Topi biru merupakan topi yang paling dominan dan bertindak sebagai pembuat keputusan atau menentukan arah atau hala tuju sesuatu perbincangan atau permasalahan.
Secara
keseluruhannya,seminar yang dijalankan pada hari ini memberikan input yang
berguna kepada kami. Melalui teknik 6
Thinking Hats ini akan digunakan dalam proses pembelajaran dan
pengajaran kepada murid-murid Pintar Cerdas dalam merangsang keupayaan kognitif
mereka. Di samping itu, aktiviti yang di jalankan juga amat menyeronokkan
kerana melibatka semua ahli kumpulan untuk menyumbang idea.
Perbincangan dilakukan dengan berpandukan 6 thinking hats membuat permasalahan dapat diselesaikan dengan tersusun. |
AINA,FARHANA,ZURA,NIK (2013)
No comments:
Post a Comment