Minggu
ke-6
25
Mac 2013, Isnin
SENI
BERTANYA
Kelas bermula dengan pembahagian
buku cerita. Setiap buku cerita yang diagihkan mempunyai maksud yang mendalam
dan kami ditugaskan untuk memahami dan menimbulkan persoalan berdasarkan buku
cerita yang kami dapati dalam kumpulan. Bagi kami, buku-buku tersebut tidak
menarik untuk ‘bedtime story’ kerana pemahaman dan imaginasi diperlukan dalam
setiap bait-bait perkataan yang disampaikan.
Puan meminta setiap kumpulan untuk
menimbulkan persoalan dan persoalan itu mestilah berpandukan:
1. Cognitive
Abilities
2. Creativity
3. Higher
Order Thinking Skills
Kumpulan kami menerima buku yang
bertajuk The Red Tree dan ditulis oleh Shaun Tan. Setiap buku cerita banyak
mendedahkan kepada kita tentang matlamat dan pengalaman hidup kita sehari-hari.
Sebagai contoh dalam buku The Red Tree, pelbagai soalan dapat diutarakan
seperti:
1. Kenapa
perlu simbolik The Red Tree?
2. Apa
yang kita mahukan?
Setiap kumpulan
turut mengutarakan pelbagai persoalan mengikut kefahaman masing-masing. Di
akhir pembelajaran kami pada hari itu, puan menerangkan bahawa setiap persoalan
yang kami timbulkan tidak salah cuma pemahaman kami terhadap arahan pertama
puan nampaknya tersilap.
Puan mahukan
kami menimbulkan persoalan yang sesuai untuk kanak-kanak pintar cerdas berfikir
dengan lebih mendalam dan boleh ‘trigger the creative thinking of gifted
student’ dan bukannya berdasarkan sifat ingin tahu kami tentang buku-buku yang
dapat. Puan turut menyatakan bahawa salah satu cara yang pelajar-pelajar pintar
cerdas berminat adalah melalui buku bergambar.
Di
akhir pengajaran juga puan turut menyelitkan mengenai seni bertanya berdasarkan
Taxonomy Bloom adalah analogy dan yang seterusnya akan diterangkan dengan lebih
lanjut di dalam kelas yang akan datang.
dina, yana, atie, wani (2013)
~the spectacles girls~
No comments:
Post a Comment