Kelas
bermula dengan pembahagian buku cerita. Setiap buku cerita yang diagihkan
mempunyai maksud yang mendalam dan kami ditugaskan untuk memahami dan
menimbulkan persoalan berdasarkan buku cerita yang kami dapati dalam kumpulan.
Bagi kami, buku-buku tersebut tidak menarik untuk ‘bedtime story’ kerana
pemahaman dan imaginasi diperlukan dalam setiap bait-bait perkataan yang
disampaikan.
Puan meminta setiap kumpulan untuk
menimbulkan persoalan dan persoalan itu mestilah berpandukan:
1. Cognitive
Abilities
2. Creativity
3. Higher
Order Thinking Skills
Kami dipecahkan
kepada 3 kumpulan besar dan setiap kumpulan disediakan satu bahan rangsangan
iaitu buku cerita kanak-kanak antaranya buku berjudul “The Lost Thing”, “The
Red Tree” dan juga “Mirror”. Buku-buku ini mempunyi jalan cerita mereka yang
tersendiri dan mempunyai gambar-gambar yang menarik sesuai dengan situasi dan
jalan cerita buku tersebut. Hasilnya, kami diminta untuk membuat dan memikirkan
soalan-soalan berdasarkan gambar atau jalan cerita dalam buku itu.Maka, apa yang dapat disimpulkan disini ialah, dalam mereka apa-apa sahaja
soalan, kita perlu sekurang-kurngnya menggunakan tiga kriteria yang telah
dinyatakan tadi agar soalan yang dibuahkan itu boleh menjad indikator
kebijaksanaan dan kecerdikan seseorang individu dan bukanya kita mereka sesuatu
soalan itu berdasarkan emosi keadaan semasa.
Kumpulan kami menerima buku yang bertajuk The Red Tree dan ditulis oleh Shaun Tan. Setiap buku cerita banyak mendedahkan kepada kita tentang matlamat dan pengalaman hidup kita sehari-hari. Sebagai contoh dalam buku The Red Tree, pelbagai soalan dapat diutarakan seperti:
1. Kenapa
perlu simbolik The Red Tree?
2. Apa
yang kita mahukan?
Setiap
kumpulan turut mengutarakan pelbagai persoalan mengikut kefahaman
masing-masing. Di akhir pembelajaran kami pada hari itu, puan menerangkan
bahawa setiap persoalan yang kami timbulkan tidak salah cuma pemahaman kami
terhadap arahan pertama puan nampaknya tersilap.
Puan
mahukan kami menimbulkan persoalan yang sesuai untuk kanak-kanak pintar cerdas
berfikir dengan lebih mendalam dan boleh ‘trigger the creative thinking of
gifted student’ dan bukannya berdasarkan sifat ingin tahu kami tentang
buku-buku yang dapat. Puan turut menyatakan bahawa salah satu cara yang
pelajar-pelajar pintar cerdas berminat adalah melalui buku bergambar.
Akhir sekali, kaedah lain yang boleh dipraktikan dalam seni bertanya ialah dengan menggunakan kaedah Taxonomy Bloom. Apa itu Taxonomy Bloom? Itulah tugasan anda untuk mengetahuinya dengan lebih mendalam >.<
(Wana et. al, 2013)
No comments:
Post a Comment