Layout

Thursday, 2 May 2013

IQ TEST DAN CRITICAL THINKING



IQ TEST DAN CRITICAL THINKING

TARIKH: 1/4/2013
HARI:ISNIN

ASSLAMUALAIKUM…
     pada perjumpaan kelas pada kali ini kami diamanatkan oleh puan sebagai detektif bagi mangkaji persoalan-persoalan yang timbul dalam ujian iq test. kami telah diberi peluang untuk mencuba  setiap ujian IQ  yang ada seperti berikut :-

1.The Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI),
contoh ~
Description: imagesCAGT4GZX.jpg
2.The Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC)
contoh ~
Description: imagesCA2D64DJ.jpg
3.,Raven Test
contoh ~
Description: https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEju6JU-bpWHtFklBv5kc-r0wmrS3sz7OBS9aXQb_R-we3y-d9aBjXsv4NlgAutbVvXqNONIN1tSZpuL4DGrBJBEOusvBLvOPSyRg_vAhR6gZ1m3fsDYao2dV9gssEzcDnPjE0YakrNc5eE/s1600/raven+test.jpg
               seperti biasa  kami akan dibahagikan dalam beberapa kumpulan dan bersama-sama menbuat ujian IQ ini disamping menyenaraikan beberapa soalan yang berkaitan dengan IQ test ini menggunakan persoalan dimana,apa,bila,kenapa dan bagaimana dan kami dikehendaki menkategorikan soalan-soalan tersebut mengikut kategori seperti bahan, pengendali dan sebagainya. Kami lakukan dengan cara bergilir-gilir bagi setiap kumpulan dalam bertukar soalan setelah siap menjawabnya. Daripada proses yang kami jalankan, proses pemikiran kritikal telah berlaku dimana kami dapat berfikir tentang sesuatu perkara secara mendalam, logik dan dengan lebih terbuka.

kami telah berbincang dan masing-masing menyenaraikan persoalan yang mereka ingin persoalakan. soalan tersebut adalah seperti berikut :

-adakah ujian iq test ini masih reliven
-adakah ujian iq ini sesuai dijalankan di Malaysia?,
-adakah tempoh masa ujian IQ ini mengcukupi?
-kenapa banyak menggunakan simbol?,
-kenapa soalan ujian IQ ini tidak dinyatakan arahan?
-bagaimana ujian ini dapat mengukur kebolehan seseorang yang sebenarnya pintar namun dapat skor yang rendah dalam ujian IQ?
-bagaimana hendak menguji kepintaran seseorang dengan hanya menggunakan ujian IQ?
-adakah ujian IQ akan mempengaruhi kecerdasan emosi pelajar-pelajar pintar cerdas?,
-adakah pencipta ujian IQ ini mengkaji soalan-soalan IQ ini sebelum menggunakannya untuk mencari kanak-kanak pintar?
-adakah pengasas ujian IQ ini seorang yang pintar cerdas?,
-antara ketiga-tiga ujian IQ tersebut,yang mana paling berkesan untuk menguji kepintaran seseorang?,
-bagaimana ingin mengukur kebolehan kanak-kanak pintar yang lebih kearah seni sedangkan ujian IQ ini lebih kearah matematik dan bahasa?

 (natasya,annur,maziah,nisa,ezma,2013)
                                    

No comments:

Post a Comment