1+2=creative product.
Pelik bukan? Tetapi benar. Bagaimana? 1 merupakan produk asal seperti papan
putih, manakala 2 mewakili produk asal seperti roda. Apabila kedua produk ini
digabung, maka menghasilkan produk yang baru, dikenali juga sebagai creative
product iaitu papan putih yang mudah alih dan dapat digerakkan. Bagi memastikan
kami faham konsep yang diketengahkan, satu permainan telah dilakukan iaitu kami
perlu mencari creative product yang terdapat di dalam bilik kuliah. Pelbagai
creative product yang dapat kami cari seperti tali+kasut=kasut bertali
(creative product). Seterusnya, kami ke sesi kedua iaitu Pile Of Dirt. Pile? Dirt?
Apa ya? Hah, di sini kami di beri satu gambar bersaiz A4 seperti di bawah :
Kemudian, daripada
tanah tersebut, kami perlu menghasilkan produk yang kreatif seperti
tanah+air=pasu (creative product).
Kami diberi durasi selama 10 minit dan perlu menghasilkan sebanyak yang mungkin
produk yang kreatif hanya dengan menjadikan tanah sebagai produk yang 1
digabung pula dengan apa sahaja produk yang ke2 untuk menghasilkan produk yang
kreatif. Setelah selesai, kami memasuki fasa yang ketiga iaitu mengkategorikan
produk yang kreatif kepada 4 jenis kategori berdasarkan apa yang telah
dilakukan pada sesi kedua. Kertas seperti di bawah ini telah diberikan :
Di ruangan yang kosong
tersebut, kami perlu mengkategorikan seperti pertanian, permainan, bisnes dan
pembangunan(kategori dituli pada vertical sebelah kiri sekali dan horizontal
yang paling atas). Setelah itu, kami
perlu membuat pangkah secara \ dari atas kiri ke bawah kanan (tidak buat pun
tidak mengapa). Pada fasa ke 4, kami perlu masukkan hasil produk kreativiti
yang kami hasilkan pada fasa ke 2 mengikut 4 kategori. Seterusnya, kami perlu
membentang dan menerangkan kepada rakan sekelas. Hasil daripada pembelajaran
ini, kami belajar bagaimana untuk menyenaraikan idea dan menjana idea. Dalam
masa yang sama, tanpa disedari kami menggunakan critical thinking sebagai alat untuk membantu kami menghasilkan
idea yang gila-gila tanpa memikirkan sebarang consequences. Sebelum kelas tamat, satu persoalan telah
ditimbulkan, adakah critical thinking
ini bagus atau tidak? Fikir2 kan.
~ANNUR, EZMA, NISAH, SYA,
MAZIAH
No comments:
Post a Comment