ISNIN 18/2/2013 (minggu 1)
Hari ini merupakan kelas pertama keupayaan kognitif dan kepelbagaiaan kecerdasan.Hari ini juga Puan Faziela merupakan pensyarah bagi subjek ini.Kami semua telah kenal dengan Puan Faziela sebelum ini kerana Puan Faziela pernah mengikuti kami melawat Pusat Permata Pintar UKM pada semester lepas.Saya juga berasa gembira dalam kelas ini kerana buat pertama kalinya ada 3 orang putera di dalam kelas ini iaitu Zulhazli,Zulhaziq dan Zhariff zaki (3Z)...,mereka merupakan pelajar yang mengambil subjek elektif dari ISMP Psikologi yang mengikuti subjek ini dan pada semester ini tidaklah saya berasa sunyi kerana ada ramai pelajar lelaki di dalam kelas.
Dalam kelas hari ini kami diminta oleh Puan Faziela untuk membincangkan apa itu kepelbagaian kecerdasan? dan reka cipta RPI (Rancangan Pengajaran Individu) yang menggunakan pendekatan kepelbagaian kecerdasan.Kami telah duduk di dalam kumpulan masing-masing untuk membincangkan topik ini dan ahli kumpulan saya ialah Dibah,Najihah dan Azita.Hasil daripada perbincangan di dalam kumpulan dan kelas banyak maklumat mengenai kepelbagaian kecerdasan yang telah kami perolehi,antaranya ialah ada 9 kecerdasan yang telah diperkenalkan oleh Howard Gardner iaitu:
Selepas itu,kami juga membincangkan bagaimana hendak mencipta RPI dengan berpandukan 9 kepelbagaian kecerdasan.Sebelum itu kami semua telah berbincang mengenai apa yang dibincangkan dalam setiap kecerdasan.Dalam kecerdasan verbal linguistik,lebih menekankan dalam aspek bahasa.Kebolehan menggunakan bahasa dengan efektif sama ada secara lisan dan bertulis.Individu ini mempunyai kemahiran mendengar dan berfikir dalam bentuk perkataan.Kemahirannya meliputi mendengar, bercakap, menulis, bercerita, menerangkan,mengingat maklumat, memahami perkataan.
Interpersonal pula ialah membolehkan seseorang memahami perasaan, motivasi,tabiat serta hasrat orang lain. Individu ini dapat berinteraksi dengan mudah dan boleh bekerjasama dengan orang lain secara praktikal untuk menghasilkan sesuatu yang berfaedah. Dapat memberi motivasi kepada orang lain.
Intrapersonal ialah kebolehan untuk refleksi diri sendiri dan sedar akan sifat dalaman diri. Individu ini cuba untuk memahami perasaan dalaman, impian, perhubungan dengan orang lain,kelemahan dan kekuatan yang ada. Kemahiran yang ada ialah mengenalpasti kelemahan dan kekuatan sendiri, menganalisis diri sendiri dan menilai cara berfikir.
Muzik ialah kebolehan untuk berfikir dalam bentuk muzikal, mendengar dan mengecam paten,membezakan antara bunyi dan cipta muzik. Sensitif dengan bunyi di persekitaran.Kemahiran individu ini ialah menyanyi, bersiul, mengubah muzik, mengingati melodi,memahami struktur dan rentak muzik.
Logikal matematik ialah kebolehan yang dominan di bahagian kiri otak ini membolehkan seseorang menaakul secara deduktif dan induktif serta berfikir secara konseptual dan abstrak. Individu yang cenderung dalam kecerdasan ini boleh menyelesaikan masalah kompleks yang berkaitan dengan matematik dengan mudah serta boleh membuat perkaitan, menyoal,menganalisis, mensintesis, mengira dan menggunakan komputer dengan cekap.
Naturalis ialah seseorang pencinta alam yang dapat mengenali dan mengklasifikasikan flora, fauna dan galian dengan mudah. Lebih menghabiskan masa di luar dan gemar mendengar bunyi-bunyian yang terdapat di alam sekitar. Individu yang sensitif terhadap alam sekitar dan dapat menghubungkaitkan antara kehidupan flora dan fauna.
Spatial ialah kebolehan untuk berfikir secara gambaran, imej, bentuk dan paten(corak). Kebolehan untuk membentuk model secara visual dan mengaplikasi model itu kepada dunia fizikal.Individu ini gemar melihat peta, carta, gambar, video dan filem. Kebolehan individu ini ternasuk membaca, menulis, memahami carta dan graf. melakar, melukis dan menterjemah imej secara visual.
Kinestetik ialah kebolehan menggunakan sebahagian atau keseluruhan anggota tubuh badan untuk berkomunikasi dan menyelesaikan masalah. Cekap mengintepretasi pergerakan anggota atau tubuh. Lebih cenderung melakukan aktiviti yang berkaitan dengan pergerakan badan seperti bersukan, menari, gimrama dan lain-lain. Seseorang individu juga cekap memanipulasi objek fizikal dan dapat mengimbangi antara pergerakan fizikal dengan mental.
Eksistansialisme ialah orang yang memiliki kecerdasan ini memiliki ciri-ciri yang tertentu.Mereka cenderung bersikap untuk bertanya mengenai segala kejadian kewujudan manusia,erti kehidupan,mengapa manusia mengalami kematian dan juga realiti yang dihadapi oleh manusia dalam hidup.Kecerdasan ini telah diperkenalkan dan dikembangkan oleh Gardner pada tahun 1999.Mereka berkemampuan untuk menelaah nilai-nilai yang berkembang di tengah-tengah kehidupan masyarakat,sama ada nilai-nilai tradisional ataupun nilai-nilai baru yang sedang berkembang.Untuk meningkatkan kecerdasan ini seseorang boleh membaca banyak buku falsafah dan menyoal diri sendiri tentang pertanyaan yang membolehkannya menelaah jawapan secara mendalam seperti ‘Adakah makhluk lain selain manusia di alam semesta?’, ‘Berapa jumlah kenderaan yang ditemui di sepanjang perjalanan ke pejabat ?’ dan sebagainya.
Secara keseluruhannya,apa yang kami pelajari hari ini sememangnya telah kami pelajari sebelum ini di kelas pintar cerdas pada semester sebelum ini tetapi majoriti daripada kami telah lupa dan pada hari ini kami telah mengulangkaji semula apa yang telah dipelajari sebelum kami memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran berkaitan dengan topik keupayaan kognitif dan kepelbgaian kecerdasan.Kami berasa sangat seronok pada kelas hari ini kerana pelbagai maklumat mengenai pintar cerdas dapat kami kongsi bersama terutamanya dengan 3 orang putera dari bidang psikologi.Kata orang "sharing is caring ".... so rajin-rajinlah sharing... :)
(Faizal,Dibah,Najiha & Azie 2013)
Hari ini merupakan kelas pertama keupayaan kognitif dan kepelbagaiaan kecerdasan.Hari ini juga Puan Faziela merupakan pensyarah bagi subjek ini.Kami semua telah kenal dengan Puan Faziela sebelum ini kerana Puan Faziela pernah mengikuti kami melawat Pusat Permata Pintar UKM pada semester lepas.Saya juga berasa gembira dalam kelas ini kerana buat pertama kalinya ada 3 orang putera di dalam kelas ini iaitu Zulhazli,Zulhaziq dan Zhariff zaki (3Z)...,mereka merupakan pelajar yang mengambil subjek elektif dari ISMP Psikologi yang mengikuti subjek ini dan pada semester ini tidaklah saya berasa sunyi kerana ada ramai pelajar lelaki di dalam kelas.
Dalam kelas hari ini kami diminta oleh Puan Faziela untuk membincangkan apa itu kepelbagaian kecerdasan? dan reka cipta RPI (Rancangan Pengajaran Individu) yang menggunakan pendekatan kepelbagaian kecerdasan.Kami telah duduk di dalam kumpulan masing-masing untuk membincangkan topik ini dan ahli kumpulan saya ialah Dibah,Najihah dan Azita.Hasil daripada perbincangan di dalam kumpulan dan kelas banyak maklumat mengenai kepelbagaian kecerdasan yang telah kami perolehi,antaranya ialah ada 9 kecerdasan yang telah diperkenalkan oleh Howard Gardner iaitu:
- Verbal Linguistik
- Interpersonal
- Intrapersonal
- Muzik
- Logikal
- Naturalis
- Spatial
- Kinestetik
- Eksistansialisme
Selepas itu,kami juga membincangkan bagaimana hendak mencipta RPI dengan berpandukan 9 kepelbagaian kecerdasan.Sebelum itu kami semua telah berbincang mengenai apa yang dibincangkan dalam setiap kecerdasan.Dalam kecerdasan verbal linguistik,lebih menekankan dalam aspek bahasa.Kebolehan menggunakan bahasa dengan efektif sama ada secara lisan dan bertulis.Individu ini mempunyai kemahiran mendengar dan berfikir dalam bentuk perkataan.Kemahirannya meliputi mendengar, bercakap, menulis, bercerita, menerangkan,mengingat maklumat, memahami perkataan.
Interpersonal pula ialah membolehkan seseorang memahami perasaan, motivasi,tabiat serta hasrat orang lain. Individu ini dapat berinteraksi dengan mudah dan boleh bekerjasama dengan orang lain secara praktikal untuk menghasilkan sesuatu yang berfaedah. Dapat memberi motivasi kepada orang lain.
Intrapersonal ialah kebolehan untuk refleksi diri sendiri dan sedar akan sifat dalaman diri. Individu ini cuba untuk memahami perasaan dalaman, impian, perhubungan dengan orang lain,kelemahan dan kekuatan yang ada. Kemahiran yang ada ialah mengenalpasti kelemahan dan kekuatan sendiri, menganalisis diri sendiri dan menilai cara berfikir.
Muzik ialah kebolehan untuk berfikir dalam bentuk muzikal, mendengar dan mengecam paten,membezakan antara bunyi dan cipta muzik. Sensitif dengan bunyi di persekitaran.Kemahiran individu ini ialah menyanyi, bersiul, mengubah muzik, mengingati melodi,memahami struktur dan rentak muzik.
Logikal matematik ialah kebolehan yang dominan di bahagian kiri otak ini membolehkan seseorang menaakul secara deduktif dan induktif serta berfikir secara konseptual dan abstrak. Individu yang cenderung dalam kecerdasan ini boleh menyelesaikan masalah kompleks yang berkaitan dengan matematik dengan mudah serta boleh membuat perkaitan, menyoal,menganalisis, mensintesis, mengira dan menggunakan komputer dengan cekap.
Naturalis ialah seseorang pencinta alam yang dapat mengenali dan mengklasifikasikan flora, fauna dan galian dengan mudah. Lebih menghabiskan masa di luar dan gemar mendengar bunyi-bunyian yang terdapat di alam sekitar. Individu yang sensitif terhadap alam sekitar dan dapat menghubungkaitkan antara kehidupan flora dan fauna.
Spatial ialah kebolehan untuk berfikir secara gambaran, imej, bentuk dan paten(corak). Kebolehan untuk membentuk model secara visual dan mengaplikasi model itu kepada dunia fizikal.Individu ini gemar melihat peta, carta, gambar, video dan filem. Kebolehan individu ini ternasuk membaca, menulis, memahami carta dan graf. melakar, melukis dan menterjemah imej secara visual.
Kinestetik ialah kebolehan menggunakan sebahagian atau keseluruhan anggota tubuh badan untuk berkomunikasi dan menyelesaikan masalah. Cekap mengintepretasi pergerakan anggota atau tubuh. Lebih cenderung melakukan aktiviti yang berkaitan dengan pergerakan badan seperti bersukan, menari, gimrama dan lain-lain. Seseorang individu juga cekap memanipulasi objek fizikal dan dapat mengimbangi antara pergerakan fizikal dengan mental.
Eksistansialisme ialah orang yang memiliki kecerdasan ini memiliki ciri-ciri yang tertentu.Mereka cenderung bersikap untuk bertanya mengenai segala kejadian kewujudan manusia,erti kehidupan,mengapa manusia mengalami kematian dan juga realiti yang dihadapi oleh manusia dalam hidup.Kecerdasan ini telah diperkenalkan dan dikembangkan oleh Gardner pada tahun 1999.Mereka berkemampuan untuk menelaah nilai-nilai yang berkembang di tengah-tengah kehidupan masyarakat,sama ada nilai-nilai tradisional ataupun nilai-nilai baru yang sedang berkembang.Untuk meningkatkan kecerdasan ini seseorang boleh membaca banyak buku falsafah dan menyoal diri sendiri tentang pertanyaan yang membolehkannya menelaah jawapan secara mendalam seperti ‘Adakah makhluk lain selain manusia di alam semesta?’, ‘Berapa jumlah kenderaan yang ditemui di sepanjang perjalanan ke pejabat ?’ dan sebagainya.
Secara keseluruhannya,apa yang kami pelajari hari ini sememangnya telah kami pelajari sebelum ini di kelas pintar cerdas pada semester sebelum ini tetapi majoriti daripada kami telah lupa dan pada hari ini kami telah mengulangkaji semula apa yang telah dipelajari sebelum kami memulakan sesi pengajaran dan pembelajaran berkaitan dengan topik keupayaan kognitif dan kepelbgaian kecerdasan.Kami berasa sangat seronok pada kelas hari ini kerana pelbagai maklumat mengenai pintar cerdas dapat kami kongsi bersama terutamanya dengan 3 orang putera dari bidang psikologi.Kata orang "sharing is caring ".... so rajin-rajinlah sharing... :)
(Faizal,Dibah,Najiha & Azie 2013)
Selasa
(19/2/2013) (minggu 1)
Enam
Topi Pemikiran ( Sixth Thinking Hats)
1.0 Pengenalan Kaedah
Berfikir 6 Topi
Kaedah ini telah diperkenalkan oleh Edward de Bono iaitu
seorang pemikir dan juga seorang penulis yang terkemuka di Barat. Kaedah yang
digunakan ini adalah berfikir secara selari. Kaedah berfikir secara selari
bertujuan untuk meluaskan perspektif, dimana ia melihat sesuatu perkara dari
pelbagai sudut dan masa berlainan terutama sekali dalam menghadapi situasi
menyelesaikan masalah dan membuat keputusan yang terbaik.
Berfikir secara selari ini membawa pengertian kearah
pemikiran yang selari, teratur, sejajar dan juga bersistematik. Sebagai contoh,
enam idea yang berlainan diterima dan diletakkan selari dengan antara satu sama
lain dan tidak dinilaikan, dibandingbezakan, di pertikaikan serta tidak
dibuktikan kebenaran atau kesalahan, sebaliknya mencari kelebihan daripada
setiap sudut pandangan.
2.0 Kelebihan Kaedah 6 Topi
Pemikiran
Terdapat beberapa kelebihan menggunakan kaedah enam topi
pemikiran ini kerana ia membantu seseorang untuk menjadi lebih fokus dan
berdisiplin dalam cara berfikir justeru menghasilkan idea yang lebih
berstruktur dan bersistematik. Individu juga akan lebih menggunakan pemikiran
yang kritikal. Selain itu juga, individu berkebolehan memahami keperluan untuk
memisahkan proses pemikiran kepada mod-mod yang berbeza dan belajar berfikir
dalam satu mod pada masa yang sama. Mempelajari garis panduan (topi putih) akan
membantu dalam mengenalpasti kelemahan dan risiko (topi hitam) sesuatu idea
atau cadangan baru. Disamping itu, dapat memahami peranan emosi dan intuisi
dalam membuat keputusan serta mempelajari penggunaan maklumat yang ada secara
berkesan.
3.0 Aplikasi Penggunaan 6
Topi Pemikiran
Cara mengaplikasikan penggunaan 6 topi pemikiran ini
mempunyai 4 cara antaranya pembuat keputusan (decision making), penyelesaian
masalah (problem solving), usaha kreatif ( creative effort), dan penyiasatan
(investigation)
Aplikasi
6 Topi Pemikiran
|
|
Pembuat
Keputusan :
·
Biru
– topik membuat keputusan
·
Hijau
– mengeluarkan alternatif baru
·
Putih
– situasi difaktakan
·
Kuning
– alternatif bersesuaian
·
Hitam
– alternatif tidak bersesuaian
·
Merah
– membuat keputusan
·
Hitam
– menilai keputusan
|
Penyelesaian
Masalah :
·
Biru
– definisi masalah yang dihadapi
·
Putih
– maklumat yang bersesuaian
·
Hijau
– penyelesaian bersesuaian
·
Kuning
– pemeriksaan penyelesaian reality
·
Hitam
– kelemahan penyelesaian utama
·
Putih
– mengaitkan dengan maklumat
·
Biru
– membuat kesimpulan
|
Usaha
Kreatif :
·
Biru
– tujuan kreativiti
·
Putih
– maklumat topik
·
Hijau
– menjana idea
·
Kuning
– kelebihan idea
·
Hitam
– idea yang diketepikan
·
Hijau
– menyelesaikan yang diketepikan
·
Merah
- perasaan
|
Penyiasatan
:
·
Biru
– definisi penyiasatan
·
Putih
– maklumat yang bersesuaian
·
Hijau
– membuat hipotesis
·
Putih
– siasat lebihan maklumat
·
Biru
- meringkaskan
|
Berdasarkan jadual diatas adalah merupakan aplikasi
penggunaan 6 topi pemikiran mengikut aspek-aspek tertentu. Kebiasaannya lebih
cenderung kearah penyelesaian masalah. Ini kerana aplikasi ini dapat memudahkan
perjalanan aktiviti mesyuarat yang berlangsung bagi menyelesaikan pelbagai
masalah mengikut sistematik.
4.0 Hubungkait Fungsi 6
Topi Pemikiran dan Cara Mengaplikasikannya.
Keenam-enam topi ini mempunyai fungsi dan kelebihan
tersendiri. Melalui kaedah enam topi pemikiran ini, setiap pemikiran yang
dikaitkan kepada topi yang mempunyai warna-warana tertentu seperti putih,
merah, hitam, kuning, hijau dan akhir sekali warna biru. Kami memilih cara
mengaplikasikan 6 topi pemikiran dalam aspek penyelesaian masalah.
Topi putih dikenali topi
fakta (fact hat) yang berfungsi melambangkan pemikiran neutral dan objektif
yang mementingkan fakta dan perkara objektif semata-mata. Selain itu, topi ini
berfungsi menyimpan segala maklumat sebagai rekod dimana ia merupakan satu bukti
yang menerima segala sifat positif mahupun negatif (neutral). Sebagai contoh
situasi ‘masalah berkahwin awal’ yang dihadapi oleh pelajar mahasiswa UPSI.
Antara fakta pelajar untuk berkahwin awal adalah apabila pelajar menganggap
berkahwin awal adalah salah satu trend masa
kini dimana pelajar mahukan berkahwin di usia muda ketika menyambung pelajaran.
Selain itu juga, topi putih bagi berkahwin awal disebabkan pasangan sudah lama
mengenali antara satu sama lain. Jangka masa perkenalan pasangan tidak
dinafikan ada juga yang berkenalan sewaktu di bangku sekolah lagi dan ada juga
berkenalan di university yang sama dan juga ada yang berkenalan di laman sesawang
seperti facebook dan sebagainya. Setelah mengenali pasangan secara mendalam,
perkenalan antara keluarga kedua-dua belah pihak pula. Perkenalan bersama
keluarga pasangan adalah lebih kearah untuk meminta restu hubungan daripada
kedua-dua ibu bapa pasangan. Ini kerana ada juga pasangan yang beranggapan
restu keluarga dapat mengukuhkan lagi perhubungan mereka.
Di samping itu, ada juga
pasangan yang beralasan mahu berkahwin awal kerana takut melepas dimana mereka
bimbang jika pasangan mereka diambil orang sekiranya mereka melengah-lengahkan
ikatan yang sah tersebut. Dan akhir sekali, bagi pasangan perempuan lebih
memerlukan seseorang yang boleh melindungi mereka dan menjadi tempat mengadu
mereka dikala suka dan duka.
No comments:
Post a Comment