Layout

Thursday, 16 May 2013

Minggu 7( OPEN COMPARE AND CONTRAST 1972 AND 1993 )



Pintar Cerdas Semester 2
Minggu 7
OPEN COMPARE AND CONTRAST
1972 AND 1993

Assalamulaikum dan salam 1 Malaysia kawan-kawan….


Pada minggu ini, kami telah mempelajari bagaimana pintar cerdas didefinisi . Oleh itu, setiap tamadun, negara atau individu  mempunyai definisi yang berlainan terhadap maksud pintar cerdas.

                                                  




Sebagai contoh, dalam tamadun China iaitu Dinasti Ming telah mencipta satu keajaiban dunia seperti Tembok Besar China yang berfungsi sebagai menahan serangan suku-suku nomad. Disitu kita sudah lihat bahawa, golongan pintar cerdas telah wujud.


Selain itu, kami telah diberi contoh tertentu iaitu Dato P. Ramlee dimana beliau bukanlah seorang pintar cerdas tetapi mempunyai bakat dalam lakonan. Pada zaman beliau, tidak seorang pun yang mengkagumkan bakat beliau tetapi setelah beliau meninggal, nama beliau terus dikenali sehingga hari ini.

 
Berbalik kepada persoalan…


Kami telah dibahagi kepada beberapa kumpulan untuk mencari perbezaan antara tahun 1972 dan 1993. Oleh itu, setiap kumpulan telah dibahagi 2 helai kertas iaitu satu kertas menggandungi soalan dan satu kertas lagi mengandungi kertas jawapan serta kami dimana kami untuk mencari perbezaan  
                                                                                      tersebut.

Kumpulan saya terdiri daripada Nurzulaikha dan Nabillah. Dari hasil yang kami temui ialah definisi dan ciri-ciri, manakala perbezaan pula kami telah menemui peluang pendidikan psikomotor, program pendidikan, proses identifikasi serta focus pendidikan.

                                   
       




Melalui perbincangan bersama dapat disimpulkan bahawa, dalam mendefinisikan pintar cerdas terdapat beberapa kesamaan iaitu definisi, keperluan pelajar gifted, kelayakan seseorang kanak-kanak untuk memasuki sekolah tersebut serta keupayaan mereka.



(


Sekian terima kasih.

(AMIRA, IKA & NISA,2013 )



No comments:

Post a Comment