Assalamualaikum…2 MEI 2013
Salam sayang buat pembaca blog semua….
Pada
awal Mei yang lalu, pelajar semester 2 kelas pintar cerdas,berbakat dan kreatif (KBC 3013)
telah mengadakan lawatan ke PusatPERMATApintar Negara yang terletak di
Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM). Kehadiran kami disambut baik oleh
kakitangan di situ.Pusat PERMATApintar Negara merupakan program yang
dilaksanakan kerajaan bagi mencari pelajar-pelajar pintar cerdas untuk
mengembangkan lagi potensi mereka.. Pusat PERMATApintar
Negara adalah satu-satunya pusat kecemerlangan di Malaysia yang
bertanggungjawab mengenalpasti pelajar-pelajar pintar dan berbakat dari seluruh
tanah air dan memberikan mereka peluang untuk mengembangkan potensi dan bakat
mereka.Usaha ini perlu dijalankan kerana pelajar-pelajar ini adalah aset negara
yang sangat berharga.
Kegagalan
mengenalpasti pelajar-pelajar ini boleh menyebabkan negara kehilangan tenaga
kerja yang sangat berharga, samada kerana mereka tercicir dari arus pendidikan,
atau mereka berhijrah ke negara luar yang menawarkan ganjaran serta peluang
pendidikan yang lebih baik.Malaysia memerlukan lebih ramai pakar-pakar saintis,
teknokrat, pemikir, dan nobel laureate di masa akan datang sebagai persediaan
untuk menghadapi cabaran yang tidak terfikir oleh masyarakat hari ini. Oleh hal
yang demikian diharap dengan penubuhan PusatPERMATApintar Negara dapat memenuhi keperluan berkenaan.
Terdapat
pelbagai prosedur yang perlu diikuti bagi membolehkan para pelajar untuk
memasuki pusat permata pintar. Pelajar-pelajar yang mengikuti
Program Pendidikan PERMATApintarTM, dipilih setelah melalui ujian saringan
iaitu ujian UKM 1,UKM 2, dan UKM 3 serta penilaian memulakan program pada usia
16 tahun. Antara tujuan utama program ini adalah untuk
menyediakan program pendidikan holistik dan suasana pembelajaran yang kondusif
khusus untuk pelajar-pelajar pintar dan berbakat. Program ini membangun,
menyedia dan melaksanakan kurikulum pembelajaran yang sesuai dengan keperluan pembelajaran
pelajar pintar cerdas akademik yang mempunyai potensi intelek yang tinggi.
Adalah diharapkan ada antara pelajar program ini akan menjadi, antara lain,
bakal penyelidik, teknokrat, pemikir, pemimpin dan Nobel Laureate yang
serba-boleh. Untuk mencapai tujuan
tersebut PERMATApintar menawarkan prasarana dan suasana pembelajaran yang
kondusif. Beberapa pilihan trek pengajian mengikut kemampuan pelajar
ditawarkan, dan ini membolehkan sebilangan pelajar menamatkan pendidikan
menengah, dan seterusnya melanjutkan pelajaran ke peringkat universiti pada
usia muda. Program ini pendidikan ini terdiri dari beberapa komponen --antara
lain, akademik, pembentukan sahsiah, kepimpinan dan jati diri, serta ko-kurikulum. Komponen akademik
dijalankan dengan pendekatan differentiated dan accelerated learning/teaching
untuk membolehkan pelajar menguasai ilmu mengikut kemampuan masing-masing.
Kurikulum
kebangsaan (KBSM) digunakan sebagai kurikulum asas, tetapi terdapat juga kurikulum
tambahan yang meliputi beberapa kursus universiti seperti Calculus, Linear
Algebra dan bahasa asing sebagai academic rigor. Komponen pembentukan sahsiah,
kepimpinan dan jati diri melibatkan pelbagai program kemasyarakatan yang
menekankan semangat kekitaan dan kesukarelaan, disamping pengembangan kemahiran komunikasi interpersonal dan kepimpinan. Komponen
kokurikulum membolehkan pelajar melibatkan diri dalam pelbagai aktiviti
persatuan, sukan dan pelbagai
pertandingan seperti Math Olympiad,
Robotics Competition, di dalam dan luar negeri. Pelajar-pelajar yang tamat
pengajian dengan jayanya ditawarkan melanjutkan pengajian ke
universiti-universiti ternama.
Sebelum
memulakan lawatan kami diberi penerangan secara ringkas mengenai PusatPERMATAPintar
Negara oleh instruktor di situ. Pelbagai maklumat yang sangat berguna kami
perolehi melalui penerangan tersebut. Setelah itu, sesi soal jawab diadakan
bagi memastikan kami mendapat gambaran yang jelas mengenai program tersebut. Selepas
tamat sesi soal jawab, kami telah dibawa melawat ke seluruh bangunan
PusatPERMATAPintar tersebut. Kami telah dibawa melawat ke kelas, makmal komputer,
bilik muzik,perpustakaan dan lain-lain lagi. Semasa kami dalam perjalanan
melawat kawasan tempat tersebut kami berjumpa dengan seorang pelajar pintar
cerdas yang mengalami twice exceptional di mana pelajar tersebut mempunyai ‘Asperger
Syndrome’ tetapi dalam masa yang sama dia juga pintar cerdas. Pelajar tersebut
iaitu Muhammad Arif Anwar mengakui pada mulanya dia berasa agak susah untuk
menyesuaikan diri dengan keadaan di tempat tersebut namun berkat sokongan
rakan-rakan serta instruktor di situ akhirnya dia dapat mengikuti pembelajaran
seperti murid normal yang lain di situ.
Lawatan
ke PusatPERMATAPintar ini sedikit sebanyak memberi gambaran kepada kami sebagai
bakal pendidik terutamanya yang mengambil pengkhususan pintar cerdas untuk
mengenali lebih dekat pelajar pintar cerdas. Selain itu, kami diberi peluang
untuk melihat aktiviti seharian pelajar pintar cerdas di PusatPERMATAPintar
Negara ini di mana ia sangat membantu kami mengetahui apa yang sebenarnya
diperlukan oleh pelajar pintar cerdas. Kemudahan yang disediakan sangat
kondusif untuk memastikan para pelajar ini dapat belajar dalam keadaan yang
selesa serta untuk memastikan mereka dapat mencapai keputusan yang cemerlang.
Usaha kerajaan dalam melaksanakan program ini dilihat sebgai suatu usaha yang
positif kerana program ini dapat menjana pembangunan negara melalui penghasilan
produk-produk iaitu pelajar yang cemerlang yang akan memberi sumbangan kepada
negara kelak.
Sekian
Noor hidayah Bt Jamaludin mewakili ahli kumpulan saya iaitu Aliah, Yusranizar,
Amalina, Ainieyna, Hafizah dan Najihah menulis blog pada minggu ini. Semoga apa
yag saya tulis sedikit sebanyak dapat memberi maklumat kepada pembaca blog
semua.
Sekian
sahaja daripada saya..
No comments:
Post a Comment