Layout

Thursday, 16 May 2013

BATTLE OF THE WAR?? APA TU?

Assalamualaikum dan selamat sejahtera..

Alhamdulillah dapat juga kami tulis blog ini dengan tenangnya setelah menyiapkan tugasan yang beribu-ribu kena buat. Ah penatnya! Baiklah kita berbalik pada cerita sebenar. Pada minggu ke 8 bersamaan 18 april 2013 yang lalu, kami telah ditugaskan untuk berada dalam kumpulan yang ditetapkan oleh kami sendiri yang terdiri daripada 6 hingga 7 orang. Pensyarah kami yang kecil molek Puan Faeizaratul Faziela meminta kami untuk memakai baju yang warnanya sama dan menyediakan soalan seberapa banyak yang mungkin berdasarkan artikel yang diberi mengenai teori-teori pintar cerdas. Hah! Apa yang kami hendak buat dalam kelas kali ini? Cuba teka!


Masuk sahaja dalam kelas, kami lihat ada empat warna pakaian yang berbeza. Macam pasukan boria pula rasanya. Ada hijau, ada biru, ada ungu dan ada oren. Meriah bukan? Kemudian puan faeizaratul tiba dengan membawa beg di sisi. Beliau memberi arahan supaya kami duduk mengikut kumpulan. Tiba-tiba beliau mengeluarkan empat buah mangkuk. Nak buat apa ini? Makankah? Pagi-pagi ini dapat makan koko krunch dengan susu sedap juga. Laparnya! Setelah itu, puan mengeluarkan guli pula. Puan menerangkan serba sedikit tentang apa yang kami perlu lakukan pada hari ini. Ooo baru kami tahu rupa-rupanya puan nak buat pertandingan BATTLE OF THE WAR. Lebih kurang macam program televisyen betul ke bohong tu. Siapa salah kena petir siapa betul dapat mata. Tapi yang bezanya kali ini, siapa salah tak dapat mata, siapa betul dapat mata. Sebelum kelas bermula, kami kena bina nama kumpulan beserta sorakan. Wah macam-macam sorakan kami dengar. Kreatif juga rakan-rakan ini ya! Ada nama kumpulan hot to go, ya hanana dan walaweh. Terbaik kan?
1...2....3! peperangan bermula!

Pelbagai soalan diajukan kepada pihak lawan. Daripada situ kami belajar tentang teori-teori dalam pintar cerdas. Ada yang mudah dan ada yang sedikit sukar. Terdapat enam teori yang diketengahkan berdasarkan bahan yang diberikan oleh puan iaitu teori gagne, teori gardner,. Melalui aktiviti ini, barulah kami faham teori Renzulli (1978) telah mendefinisikan berbakat merupakan interaksi antara tiga kelompok asas ciri-ciri manusia iaitu di atas kebolehan intelektual umum purata, tahap komitmen yang tinggi dalam sesuatu tugasan dan kreativiti. Kanak-kanak berbakat adalah mereka yang  :


Mampu membangunkan ciri-ciri set komposit ini  dan menggunakan mereka kepada mana-mana kawasan yang berpotensi untuk meningkatkan prestasi seseorang. Kanak-kanak yang nyata atau mampu membangunkan interaksi antara tiga kelompok tersebut  memerlukan pelbagai peluang pendidikan dan perkhidmatan yang tidak biasanya disediakan melalui program pengajaran yang tetap ataupun normal bagi kanak-kanak biasa.

                                          ( Heward, William L., 2003, m/s 531 )
  
         Konsep ini menggambarkan bagaimana tiga komponen iaitu keupayaan, komitmen tugas, dan ungkapan kreatif seperti definisi persekutuan digunakan. Renzulli mendefinisikan bahawa kita perlu memberikan banyak kebebasan dalam menentukan siapa yang dianggap berbakat dan berbakat dan ia bergantung kepada interprestasikan daripada "prestasi manusia berharga" itu sendiri.  Dalam pengertian umum, model menggabungkan beberapa komponen yang mengakui prestasi yang unggul, termasuk tahap asasnya yang tinggi terhadap keupayaan intelektual.  Keupayaan yang tinggi perlu untuk mencipta dan mensintesis maklumat dan motivasi yang diperlukan untuk menghabiskan banyak masa untuk bekerja dengan media dan bahan rujukan. seterusnya teori Piirto pula mendefinisikan pintar cerdas sebagai individu-individu yang mempunyai ciri-ciri pembelajaran tertentu seperti memori unggul, kuasa pemerhatian, rasa ingin tahu, kreativiti dan keupayaan untuk belajar perkara-perkara yang berkaitan dengan sekolah dengan cepat dan tepat dengan sekurang-kurangnya latihan dan pengulangan, mempunyai hak untuk mendapatkan pendidikan yang berbeza bagi mengikut atau memenuhi keperluan ciri-ciri tersebut.
                                                    
       Kanak-kanak tersebut akan menjadi ketara awal dan pendidikan yang diberi perlu disampaikan sepanjang hayat  mereka, dari tadika sehingga ke universiti. Manakala, bagi mereka yang mungkin atau tidak mungkin menjadi pengeluar pengetahuan atau pembuat sesuatu yang baru, pendidikan mereka harus diberikan berdasarkan latar belakang mereka supaya mereka boleh dididik untuk mengeluarkan sesuatu idea yang baru sama ada dalam bidang seni atau sosial mereka.

     Selain itu, model piramid Piirto ini menekankan asas wakaf genetik, ciri-ciri personaliti seperti memandu, daya tahan, gerak hati, persepsi, kekuatan dan sebagainya. Tahap kecerdasan minimum yang diperlukan untuk berfungsi dalam domain, di mana bakat yang ditunjukkan iaitu bakat yang ada dalam domain tersebut  dapat ditunjukkan atau dilahirkan seperti bakaat dalaam bidang matematik, penulisan, seni visual, muzik, sains, dan juga dalam bidang olahraga. Bakat yang dibangunkan bergantung kepada "duri" semangat, memanggil, atau rasa kerjaya.
  
                     Menurut Maker (1996) telah menyatakan perspektif dinamik ini menggabungkan ketiga-tiga elemen yang muncul paling kerap dalam definisi kontemporari berbakat, kecerdasan yang tinggi, kreativiti yang tinggi dan kemahiran menyelesaikan masalah yang sangat baik .
               
                Beliau telah menyifatkan orang yang berbakat ialah :

                               Satu penyelesai masalah yang menikmati cabaran kerumitan yang berterusan sehingga masalah ini diselesaikan dengan cara yang memuaskan. Seperti seseorang itu mampu mencipta definisi baru atau lebih jelas masalah yang sedia ada, mereka juga suka merangka kaedah baru dan kaedah yang lebih cekap atau berkesan dan mencapai penyelesaian dan mungkin berbeza daripada yang biasa, tetapi akan diiktiraf sebagai berkesan, mungkin lebih berkesan, daripada penyelesaian sebelumnya .

                                                                                 ( Maker, 1993, m/s71)

  Mengikut  Teori Triarkhik Sternberg ( 1985 ), tingkah laku pintar terdiri daripada tiga   komponen:

1. Kepintaran praktikal : bagaimana untuk mendapatkan bersama-sama di dunia dan menyesuaikan diri, memilih dan membentuk persekitaran, termasuk keupayaan yang paling sering dipanggil akal.
2.  Keupayaan kreatif : keupayaan untuk menghasilkan produk baru, yang sering dibuat selepas seseorang belajar sesuatu untuk titik di mana ia adalah secara automatik.
3. Keupayaan eksekutif : keupayaan meta kognitif untuk memantau proses pemikiran dalaman seseorang.
  
        Ia juga menggabungkan ketiga-tiga bahagian ke tahap yang tinggi yang juga membawa kepada apa yang Sternberg panggil "pintar yang berjaya " ( Sternberg & Grigorenko, 2000).

Gardner (1983) menyatakan berbakat tidak boleh diklasifikasikan oleh sesuatu laporan skor ujian. Dia menyatakan bahawa sekurang-kurangnya jenis  kecerdasan boleh dikenal pasti dan bahawa pelajar boleh cemerlang dalam mana-mana satu bidang tertentu seperti linguistik, visual, matematik, muzik, intrapersonal, interpersonal, naturalis dan kewujudan.  Gardner menyatakan bahawa ramai pelajar mempunyai kekuatan relatif. Mereka mempunyai lebih keupayaan dalam beberapa kecerdasan daripada kecerdasan yang lain. Walau bagaimanapun, beliau mentakrifkan berbakat sebagai kekuatan mutlak atau mempunyai lebih banyak keupayaan dalam mana-mana atau semua kecerdasan jika dibandingkan dengan individu lain.

Ooo rupa-rupanya terdapat perbezaan antara kesemua teori-teori yang dikemukakan. Baru kami tahu! 'Battle' ini telah tamat dengan jayanya pada jam 10 pagi dan dimenangi oleh kumpulan hot to go! Tahniah diucapkan. Namun begitu, Puan Faeizaratul telah menghadiahkan kami buku nota comel dan pensil comel. Terima kasih puan! Berguna sungguh kedua-dua benda tersebut. Kami akan gunakan sebaiknya InsyaAllah. Sekian sahaja penulisan kami. Hah penat menaip. Jom pekena kopi secawan! assalamualaikum. :) 
(Ilyana & Waridah, 2013)

No comments:

Post a Comment