Assalamualaikum dan selamat sejahtera..
Alhamdulillah dapat juga kami tulis blog ini dengan
tenangnya setelah menyiapkan tugasan yang beribu-ribu kena buat. Ah penatnya!
Baiklah kita berbalik pada cerita sebenar. Pada minggu ke 8 bersamaan 18 april
2013 yang lalu, kami telah ditugaskan untuk berada dalam kumpulan yang
ditetapkan oleh kami sendiri yang terdiri daripada 6 hingga 7 orang. Pensyarah
kami yang kecil molek Puan Faeizaratul Faziela meminta kami untuk memakai baju
yang warnanya sama dan menyediakan soalan seberapa banyak yang mungkin
berdasarkan artikel yang diberi mengenai teori-teori pintar cerdas. Hah! Apa
yang kami hendak buat dalam kelas kali ini? Cuba teka!
Masuk sahaja dalam kelas, kami lihat ada empat warna pakaian
yang berbeza. Macam pasukan boria pula rasanya. Ada hijau, ada biru, ada ungu
dan ada oren. Meriah bukan? Kemudian puan faeizaratul tiba dengan membawa beg
di sisi. Beliau memberi arahan supaya kami duduk mengikut kumpulan. Tiba-tiba
beliau mengeluarkan empat buah mangkuk. Nak buat apa ini? Makankah? Pagi-pagi
ini dapat makan koko krunch dengan susu sedap juga. Laparnya! Setelah itu, puan
mengeluarkan guli pula. Puan menerangkan serba sedikit tentang apa yang kami
perlu lakukan pada hari ini. Ooo baru kami tahu rupa-rupanya puan nak buat
pertandingan BATTLE OF THE WAR. Lebih kurang macam program televisyen betul ke
bohong tu. Siapa salah kena petir siapa betul dapat mata. Tapi yang bezanya
kali ini, siapa salah tak dapat mata, siapa betul dapat mata. Sebelum kelas
bermula, kami kena bina nama kumpulan beserta sorakan. Wah macam-macam sorakan
kami dengar. Kreatif juga rakan-rakan ini ya! Ada nama kumpulan hot to go, ya
hanana dan walaweh. Terbaik kan?
1...2....3! peperangan bermula!
Pelbagai soalan diajukan kepada pihak lawan. Daripada situ
kami belajar tentang teori-teori dalam pintar cerdas. Ada yang mudah dan ada
yang sedikit sukar. Terdapat enam teori yang diketengahkan berdasarkan bahan
yang diberikan oleh puan iaitu teori gagne, teori gardner,. Melalui aktiviti
ini, barulah kami faham teori Renzulli (1978) telah
mendefinisikan berbakat merupakan interaksi antara tiga kelompok asas ciri-ciri
manusia iaitu di atas kebolehan intelektual umum purata, tahap komitmen yang
tinggi dalam sesuatu tugasan dan kreativiti. Kanak-kanak berbakat adalah mereka
yang :
Mampu membangunkan ciri-ciri set
komposit ini dan menggunakan mereka
kepada mana-mana kawasan yang berpotensi untuk meningkatkan prestasi seseorang.
Kanak-kanak yang nyata atau mampu membangunkan interaksi antara tiga kelompok
tersebut memerlukan pelbagai peluang
pendidikan dan perkhidmatan yang tidak biasanya disediakan melalui program
pengajaran yang tetap ataupun normal bagi kanak-kanak biasa.
(
Heward, William L., 2003, m/s 531 )
Konsep ini menggambarkan bagaimana
tiga komponen iaitu keupayaan, komitmen tugas, dan ungkapan kreatif seperti
definisi persekutuan digunakan. Renzulli mendefinisikan bahawa kita perlu
memberikan banyak kebebasan dalam menentukan siapa yang dianggap berbakat dan
berbakat dan ia bergantung kepada interprestasikan daripada "prestasi
manusia berharga" itu sendiri. Dalam
pengertian umum, model menggabungkan beberapa komponen yang mengakui prestasi
yang unggul, termasuk tahap asasnya yang tinggi terhadap keupayaan
intelektual. Keupayaan yang tinggi perlu
untuk mencipta dan mensintesis maklumat dan motivasi yang diperlukan untuk
menghabiskan banyak masa untuk bekerja dengan media dan bahan rujukan. seterusnya teori Piirto pula mendefinisikan pintar cerdas sebagai individu-individu yang mempunyai ciri-ciri
pembelajaran tertentu seperti memori unggul, kuasa pemerhatian, rasa ingin
tahu, kreativiti dan keupayaan untuk belajar perkara-perkara yang berkaitan
dengan sekolah dengan cepat dan tepat dengan sekurang-kurangnya latihan dan
pengulangan, mempunyai hak untuk mendapatkan pendidikan yang berbeza bagi mengikut
atau memenuhi keperluan ciri-ciri tersebut.
Kanak-kanak tersebut akan menjadi ketara
awal dan pendidikan yang diberi perlu disampaikan sepanjang hayat mereka, dari tadika sehingga ke universiti. Manakala,
bagi mereka yang mungkin atau tidak mungkin menjadi pengeluar pengetahuan atau
pembuat sesuatu yang baru, pendidikan mereka harus diberikan berdasarkan latar
belakang mereka supaya mereka boleh dididik untuk mengeluarkan sesuatu idea
yang baru sama ada dalam bidang seni atau sosial mereka.
Selain itu, model piramid Piirto ini
menekankan asas wakaf genetik, ciri-ciri personaliti seperti memandu, daya
tahan, gerak hati, persepsi, kekuatan dan sebagainya. Tahap kecerdasan minimum
yang diperlukan untuk berfungsi dalam domain, di mana bakat yang ditunjukkan
iaitu bakat yang ada dalam domain tersebut
dapat ditunjukkan atau dilahirkan seperti bakaat dalaam bidang matematik,
penulisan, seni visual, muzik, sains, dan juga dalam bidang olahraga. Bakat yang dibangunkan bergantung kepada "duri"
semangat, memanggil, atau rasa kerjaya.
Menurut Maker (1996) telah
menyatakan perspektif dinamik ini menggabungkan ketiga-tiga elemen yang muncul
paling kerap dalam definisi kontemporari berbakat, kecerdasan yang tinggi,
kreativiti yang tinggi dan kemahiran menyelesaikan masalah yang sangat baik .
Beliau telah menyifatkan orang
yang berbakat ialah :
Satu penyelesai
masalah yang menikmati cabaran kerumitan yang berterusan sehingga masalah ini
diselesaikan dengan cara yang memuaskan. Seperti seseorang itu mampu mencipta
definisi baru atau lebih jelas masalah yang sedia ada, mereka juga suka merangka
kaedah baru dan kaedah yang lebih cekap atau berkesan dan mencapai penyelesaian
dan mungkin berbeza daripada yang biasa, tetapi akan diiktiraf sebagai
berkesan, mungkin lebih berkesan, daripada penyelesaian sebelumnya .
( Maker, 1993, m/s71)
Mengikut Teori Triarkhik Sternberg ( 1985 ), tingkah
laku pintar terdiri daripada tiga komponen:
1. Kepintaran praktikal : bagaimana untuk mendapatkan bersama-sama di
dunia dan menyesuaikan diri, memilih dan membentuk persekitaran, termasuk
keupayaan yang paling sering dipanggil akal.
2. Keupayaan
kreatif : keupayaan untuk menghasilkan produk baru, yang sering dibuat
selepas seseorang belajar sesuatu untuk titik di mana ia adalah secara
automatik.
3. Keupayaan eksekutif : keupayaan meta kognitif untuk memantau proses
pemikiran dalaman seseorang.
Ia juga menggabungkan ketiga-tiga
bahagian ke tahap yang tinggi yang juga membawa kepada apa yang Sternberg
panggil "pintar yang berjaya " ( Sternberg & Grigorenko, 2000).
Gardner (1983)
menyatakan berbakat tidak boleh diklasifikasikan oleh sesuatu laporan skor
ujian. Dia menyatakan bahawa sekurang-kurangnya jenis kecerdasan boleh dikenal pasti dan bahawa
pelajar boleh cemerlang dalam mana-mana satu bidang tertentu seperti
linguistik, visual, matematik, muzik, intrapersonal, interpersonal, naturalis
dan kewujudan. Gardner menyatakan bahawa
ramai pelajar mempunyai kekuatan relatif. Mereka mempunyai lebih keupayaan
dalam beberapa kecerdasan daripada kecerdasan yang lain. Walau bagaimanapun,
beliau mentakrifkan berbakat sebagai kekuatan mutlak atau mempunyai lebih
banyak keupayaan dalam mana-mana atau semua kecerdasan jika dibandingkan dengan
individu lain.
Ooo rupa-rupanya terdapat perbezaan antara kesemua teori-teori yang dikemukakan. Baru kami tahu! 'Battle' ini telah tamat dengan jayanya pada jam 10 pagi dan dimenangi oleh kumpulan hot to go! Tahniah diucapkan. Namun begitu, Puan Faeizaratul telah menghadiahkan kami buku nota comel dan pensil comel. Terima kasih puan! Berguna sungguh kedua-dua benda tersebut. Kami akan gunakan sebaiknya InsyaAllah. Sekian sahaja penulisan kami. Hah penat menaip. Jom pekena kopi secawan! assalamualaikum. :)
(Ilyana & Waridah, 2013)
No comments:
Post a Comment