MINGGU 4
Isnin, 11.3.2013
Perkongsian bersama memberi lebih banyak ilmu pengetahuan kepada pembaca. Seperti biasa, setiap kali masuk
ke dalam kelas ‘ keupayaan kognitif dan kepelbagaian kognitif ’ kami akan
teruja dengan pelbagai aktiviti yang menarik dijalankan. Kami dibahagikan
kepada beberapa kumpulan bagi memudahkan aktiviti dijalankan, kami memberi nama
syarikat kami sebagai Genting Highland Sdn Bhd. Mesti ramai pelik dengan nama
syarikat kami? Ini kerana ada seorang daripada ahli kumpulan kami pergi bercuti
senyap-senyap tidak ajak kami, itu yang kami geramkan. Kami diberikan satu
tanggungjawab untuk menyelesaikan masalah satu syarikat tin termaju yang
menggunakan segala peralatan serta mesin yang tercanggih namun mempunyai
masalah tin rosak.
Pelbagai cara kami bincangkan,
ada yang logik dan ada yang mengarut, namun jika kita kreatif apa-apa cara pun
boleh dilakukan seperti peribahasa ‘dimana ada kemahuan disitu ada jalan’. Kami
dikehendaki mengukuhkan bukti cara yang paling berkesan. Jelas dapat
disimpulkan, setiap individu berlainan gaya pemikirannya, ada yang sangat
menarik dan ada yang mengundang ketawa. Kesimpulannya, kami belajar cara yang
menarik dalam mengukuhkan hujah dan bukti syarikat masing-masing.
Sabtu, 16.3.2013
Kelas kami pada hari ini
dilakukan di Taman Arca, kampus Sultan Abdul Jalil, UPSI. Pemandangan yang
sangat tenang telah meransang pemikiran dan emosi kami walaupun kami kepenatan
dengan kelas yang penuh sepanjang hari. Aktiviti pertama kami diberi 1 kertas
bersaiz A4 yang mempunyai corak bulat besar yang dalam 6 bulatan. Dengan
menggunakan daya imaginasi masing-masing kami dikehendaki melukis apa-apa
sahaja. Kami leka melukis apa sahaja walaupun kami seperti tidak mempunyai idea
dan menjadi kelemahan kami jika hendak melukis, biasalah bukan budak seni. Masa
1 jam seperti 10 minit. Setiap orang dikehendaki menerangkan tema
masing-masing.
Pelbagai karya telah terhasil, dalam tidak minat melukis, kami telah berjaya hasilkan karya seni, sungguh menanjubkan. Setelah itu, kami perlu memberi markah secara jujur kepada rakan-rakan yang lain dan menilai sendiri jumlah markah yang diberikan. Berdasarkan aktiviti ini, jelaslah dapat disimpulkan bahawa persepsi kita dengan orang lain sangat berbeza. Puan Faziela telah menerangkan bahawa hasil karya yang kami buat melambangkan tahap imaginasi sama ada kreatif atau tidak, dan pandangan kita dengan orang lain memang tidak akan sama, oleh itu, kita perlu menerima baik buruk untuk membuat pembaikan.
Pelbagai karya telah terhasil, dalam tidak minat melukis, kami telah berjaya hasilkan karya seni, sungguh menanjubkan. Setelah itu, kami perlu memberi markah secara jujur kepada rakan-rakan yang lain dan menilai sendiri jumlah markah yang diberikan. Berdasarkan aktiviti ini, jelaslah dapat disimpulkan bahawa persepsi kita dengan orang lain sangat berbeza. Puan Faziela telah menerangkan bahawa hasil karya yang kami buat melambangkan tahap imaginasi sama ada kreatif atau tidak, dan pandangan kita dengan orang lain memang tidak akan sama, oleh itu, kita perlu menerima baik buruk untuk membuat pembaikan.
Aktiviti kedua, dengan permainan
enjet-enjet semut. Sudah lama kami tidak bermain seperti itu. Kami dikehendaki
melakukan permainan tersebut secara bersungguh-sungguh dan seberapa lama yang
boleh. Maka ramailah yang nakal mencubit dengan kuat. Di akhir aktiviti ini,
nilai yang dapat dalam aktiviti ini ialah perasaan empati seseorang dalam
bertindak tidak kira dalam apa jua keadaan.
Aktiviti seterusnya ialah
congkak. Kami perlu memerhati dan menganalisis apakah nilai yang cuba
disampaikan sepanjang bermain congkak. Dengan adanya 7 biji guli dalam setiap
lubang, kami menjelaskan bahawa guli itu sebagai rezeki dan setiap kali
pergerakan kami seperti kami berkongsi rezeki yang kami perolehi dengan orang
lain tanpa ada perasaan dengki atau jahat langsung. Di sini dapat disimpulkan
setiap rezeki, ilmu dan apa sahaja yang kita ada, jika kita ikhlas berkongsi
dengan orang lain, kita akan mendapat rezeki yang lain dengan lebih banyak
lagi.
Berdasarkan ketiga-tiga aktiviti
ini, pensyarah kami cuba menerapkan pemahaman tentang tahap kreativiti, IQ dan
EQ masing-masing. Adakah kita di katakan genius hanya berdasarkan tahap IQ yang
tinggi sahaja, tanpa kreativiti kita tidak dapat mengatur segala aktiviti dan
kehidupan kita sebagai seorang pelajar dan bagaimana cara kita meningkatkan
daya kreativiti dan melibatkan EQ dalam setiap tindakan.
FARHANA, ZURA,NIK,AINA(2013)
No comments:
Post a Comment