Layout

Sunday, 12 May 2013

REFLEKSI GABUNG :)

BUDDY  SYSTEM
25.2.2013  (isnin)
Assalamualaikum dan salam sejahtera
Pada minggu kedua, bertarikh 25 Ferbruari iaitu pada hari isnin, kami telah diminta oleh puan untuk mengingat kembali konsep-konsep yang telah dipelajari sepanjang kami mengambil pengkhususan pintar cerdas ini. Antara konsep yang kami “recall” adalah konsep gifted or bright dan konsep overexcitedability. Selain itu, kami juga telah mengingat kembali teori-teori dan model yang telah digunakan seperti model gagne, teori gardner, dabrowski dan teori renzulli. Melalui pembelajaran pada hari ini juga, kami telah mengingat semula perbezaan dan perbandingan antara pelajar “gifted” ataupun pelajar “bright”. Kami juga telah mempelajari pelbagai teknik dan cara untuk digunakan bagi mengayakan lagi kemahiran pelajar “bright” mahupun pelajar “gifted”. Selain itu juga, kami telah menjalankan “buddy system” dimana setiap dua orang pelajar akan saling berinteraksi untuk “recall” semula semua pembelajaran yang telah dijalankan . Secara konklusinya, kelas pembelajaran pada hari ini sangat menyeronokkan kerana kami berjaya mengingat kembali konsep-konsep dan semua yang perlu diketahui sebagai bakal guru pelajar pintar cerdas .

(Azie,Faizal,Dibah,Jihah,2013)





PERANGKAP PINTAR  

11. 3. 2013 ( isnin)

Assalamualaikum dan salam sejahtera.

Pada hari ini kami telah melakukan satu aktiviti yang sangat menyeronokkan. Puan Faziela meminta kami dibahagi kepada tiga kumpulan. Setiap kumpulan diminta untuk menyelesaikan permasalahan yang diberikan oleh puan. Puan meminta kami menyelesaikan masalah sebuah syarikat tin yang mengalami permasalahan dalam pengeluaran tin. Kami telah duduk berbincang secara serius bagi menyelesaikan permasalahan yang berlaku ini. Pelbagai cadangan telah dikemukakan oleh kami untuk menyelesaikan masalah pengeluaran tin tersebut. Cadangan yang di sarankan oleh kami mengandungi logik akal dan tidak logik langsung. Namun begitu, semua cadangan yang telah kami sarankan itu mengandungi tahap kemahiran berfikir dan kreativiti kami. Setelah selesai berbincang dengan ahli kumpulan, kami telah membentang cadangan kami di hadapan kelas. Kesimpulan daripada yang kami belajar pada hari ini ialah  kami mengetahui bahawa manusia lebih suka mengkritik sesuatu daripada memberi cadangan pembaharuan untuk sesuatu permasalahn mahupun sesuatu situasi. Selain itu, kita juga tidak berminat dan terdorong untuk berfikir secara spekulatif. Kita juga lebih memilih untuk berdiam diri daripada meluahkan idea bagi menyelesaikan sesuatu masalah kerana tidak mahu mengambik risiko “salah”.
(Azie,Faizal,Dibah,Jihah, 2013)


YAHOO CUTI.... (Selasa)  19 / 3 / 2013
Kelas pada hari ini dibatalkan kerana Puan Faziela memperuntukkan masa tersebut untuk kemi menonton tiga filem yang telah diberikan berkaitan pintar cerdas. Filem tesebut sangat membantu kami untuk lebih memahami tentang Pintar Cerdas,  EQ dan kreativiti. Tiga filem tersebut ialah “Searching for Bobby Fischer”,  “3 Idiots” dan “Temple Grandin”.  (Jihah,Faizal,Dibah,Azie 2013)




MARI BERCERITA....



25 mac 2013 (isnin, minggu 6)



Pada hari ini puan telah memberi  tugas kepada kami untuk memahami sebuah buku cerita yang telah diagihkan bagi setiap kumpulan . Tajuk buku cerita yang telah kami dapat ialah The Red Tree yang ditulis oleh Shaun Tan. Buku yang diberi kepada kami ini menceritakan tentang kehidupan kita setiap hari iaitu bagaimana kita memulakan hari kita dan bagaimana hari kita tersebut berakhir.

Buku ini sangat memberi makna yang mendalam bagi kami sekumpulan. Melalui buku ini, kami di kerah untuk mengajukan soalan dan menanyakan soalan-soalan yang berkaitan. Selain itu juga, puan mahu kami berfikir dan bertanya soalan-soalan seperti seorang individu yang pintar cerdas. Oleh itu, kami perlu berfikir dan membayangkan soalan-soalan yang kerap di tanya oleh mereka. Sesi pengajaran pada hari ini benar-benar mengajar kami bagaimana untuk berfikir dengan menggunakan keupayaan kognitif dan kreativiti. Kami telah belajar berfikir seperti seorang yang pintar cerdas pada hari ini. 



(Azie,Faizal,Jihah ,Dibah,2013)




DETEKTIF PINTAR
(Selasa)  26 / 3 /2013
Pada hari ini kami menjalankan aktiviti di dalam kelas tanpa kehadiran puan. Kami diamanahkan oleh puan untuk melakukan aktiviti yang lebih kepada DETEKTIF. Kami diberikan dengan tiga beg yang berisi tiga set bahan untuk penyiasatan kami. Beg tersebut terdiri daripada WPPSI,  WISC dan RAVEN. Arahan yang diterima adalah seperti berikut:
Ø  Kami diminta untuk menyiasat set-set beserta isi dalam beg tersebut.
Ø  Sebagai penyiasat,  apa yang perlu anda lakukan?
Ø  Apakah soalan-soalan yang perlu anda timbulkan untuk memahami dengan lebih mendalam barang apa yang anda siasat tersebut?
Aktiviti ini memerlukan kami untuk meneliti dengan betul dan berfikir secara kreatif dan kritikal apa yang perlu kami lakukan untuk memastikan kejayaan penyiasatan yang dilakukan. Setiap orang hendaklah menganggap diri sebagai seorang penyiasat yang ingin membongkar suatu misteri. Kami tidak diberi panduan bagaimana untuk memulakan penyiasatan tersebut. Kebebasan diberikan kepada setiap kumpulan untuk bertindak.   (Jihah,Azie,Dibah,Faizal 2013)


YAHOO CUTI LAGIII......

Isnin, 15/4/2013 (minggu 8)

Pada hari ini, kelas dibatalkan kerana puan menyuruh kami berbincang mengenai kerja kursus kami dan kami dikehendaki mencari bahan rujukan yang bersesuaian dengan kerja kursus individu dan kumpulan kami.

(Azie,Faizal,Dibah,Jihah,2013)



CREATIVE PRODUCT


(Selasa)  16 /4 / 2013

Pada hari ini,  kami mempelajari tentang sesuatu yang melibatkan kreativiti.









Maksudnya?????
Melalui aktiviti ini,  kami diberi sehelai kertas yang memaparkan gambar yang ada timbunan tanah di suatu kawasan terbiar. Berdasarkan apa yang ada dalam gambar tersebut kami diminta untuk mneghasilkan sesuatu yang baru mengikut kreativiti masing-masing.

Pile of dirt  +  ..................................... =  CREATIVE PRODUCT



Kami turut diberikan sehelai kertas iaitu “Matrix for Generating Original Possibilities. Aktiviti ini melibatkan “critical thinking” dan “creative thinking”. Pada mulanya kami diminta untuk menghasilkan suatu yang baru dan kreatif kemudian kami diminta untuk mengkategorikan apa yang ingin kami hasilkan.







Melalui aktiviti ini, kami diberi persoalan “adakah “critical thinking” boleh menutup “creative thinking”. Aktiviti ini sangat membantu kami untuk berfikir secara kreatif kerana pemikiran yang kritikal itu bukanlah penghalang kepada kita untuk berfikiran secara kreatif. Kedua-duanya sangat perlu bagi suatu keadaan tertentu.
(Jihah,Azie,Dibah,Faizal,2013)

YAHOO CUTI....

Isnin (22/4/2013) (minggu 9)
Kelas dibatalkan  kerana Puan Faziela terlibat dengan Seminar di E-learning UPSI.

Selasa (23/4/2013) (minggu 9)


Kelas dibatalkan juga  kerana Puan Faziela terlibat dengan Seminar di E-learning UPSI.




SESI HALAQAH @ ICE BREAKING

Isnin, 29/4/2013 (minggu 10)



Pada hari ini, kami telah membuat halaqah ataupun bulatan secara besar-besaran di dalam kelas. Puan telah menanyakan soalan yang berkaitan dengan konsep kepelbagaian kecerdasan ataupun multiple intelligence oleh Howard Gardner. Puan meminta kami memberi pendapat ataupun apa-apa sahaja apa yang kami paham daripada konsep kepelbagaian kecerdasan ini. Kami masing-masing meluahkan pendapat sendiri. Setiap seorang diberi peluang untuk memberi pendapat.

Sesi kedua juga masih berjalan di dalam sebuah bulatan. Puan Sekali lagi bertanya kepada kami soalan iaitu apakah subjek ataupun apa-apan sahaja yang paling signifikan sepanjang kami menjejakkan diri di alam universiti. Kami masing-masing meluahkan cerita yang berlainan.  Melalui sesi pada hari ini kami belajar bagaimana untuk lebih menggarap kejayaan buat diri sendiri. Kami juga lebih memahami konsep kepelbagaian kecerdasan. Pembelajaran pada hari ini membuatkan kami lebih mengingati apa itu konsep keperlbagaian kecerdasan.  (Azie,Faizal,Dibah,Jihah,2013)

SENI BERTANYA.

(Selasa) 30 /4 / 2013
Sesi 1
Seni Bertanya


Hari ini,  puan telah menyentuh kembali tentang seni bertanya tetapi lebih mendalam berbanding di dalam sebelum ini. Kami diberi persoalan “mengapakah ramai dalam kalangan kita yang kurang bertanya”. Kami diberi peluang untuk memberi pandangan tentang faktor yang mempengaruhi budaya bertanya di samping menyelitkan pengalaman masing-masing.
Antara faktor yang diberi adalah seperti berikut:

a.       Persekitaran
b.      Malu
c.       Takut diketawa
d.      Rendah motivasi
e.       Predictable
f.       Sudah mengetahui jawapan
g.      Tidak mengetahui apa yang hendak ditanya
h.      Malas

Pelbagai pandangan telah diberi oleh pelajar-pelajar. Puan juga telah mewujudkan hipotesis di mana “semakin meningkat usia,  semakin kurang bertanya”. Bagaimanakah dengan diri anda??? Tanpa kita sedari,  persekitaran dan motivasi sebenarnya mempengaruhi sifat ingin tahu kita. Sifat ingin tahu tersebutlah yang akan mendorong kita untuk bertanya dan kita  inginkan jawapan bagi setiap persoalan yang bermain di fikiran. Apabila diimbas kembali,  semasa zaman kanak-kanak dahulu kita sangat bebas untuk bertanya. Kita akan bertanya untuk setiap apa yang ingin kita ketahui. Ke mana menghilangnya sifat tersebut???
Oleh itu,  perkara yang perlu kita lakukan ialah sentiasa bertanya pada diri sendiri setiap hari dan bila-bila masa sahaja. Dengan bertanya pada diri,  secara tidak langsung kita akan menetapkan target dalam hidup. Dalam masa yang sama,  kita perlu bertindak bagi memastikan target tersebut dapat dicapai.

Sesi 2
Pada sesi ini,  kami kembali kepada perbincangan kami berkaitan “bagaimana MI diaplikasikan dalam konteks pekerjaan” dalam kelas sebelum ini. Menjawab kepada persoalan ini,  pelbagai pandangan yang hebat dan kreatif telah dikemukakan oleh pelajar-pelajar.

Sesi 3
Malalui sesi ini,  bahan yang bertajuk “A Roundtable Approach to Studying Brazil” diberi kepada kami mengikut kumpulan masing-masing. Kami diminta untuk mengkaji seni bertanya soalan berdasarkan bahan tersebut. Bagaimana gaya pembelajaran pelajar pintar cerdas melalui seni bertanya.
           
Guru membahagikan mereka mengikut kecerdasan masing-masing berasaskan teori MI. Satu tajuk utama akan ditetapkan oleh guru. Kemudian pelajar tersebut akan membentuk soalan berdasarkan apa yang ingin diketahui mengikut kecerdasan yang dimiliki. Gaya pembelajaran ini merangsang pelajar untuk bertanya dan menambah ilmu.

(Jihah,Azie,Dibah,Faizal 2013)



YAHOO CUTI LAGI..... 6/5/2013 (Isnin) (minggu 11)

Kelas pada hari ini dibatalkan sempena cuti pilihanraya umum yang ke 13. (Faizal,Azie,Jihah,Dibah 2013)





CUTI LAGI....


7/5/2013 (Selasa) (minggu 11)


Kelas pada hari ini juga dibatalkan atas sebab Puan Faziela memberi kami peluang untuk menyiapkan tugasan penulisan ilmiah individu yang perlu dihantar juga pada hari ini. (Dibah,Faizal,Azie,Jihah,2013)



No comments:

Post a Comment