Isnin (1/4/2013) (minggu 7)
Kelas
pintar cerdas hari ini diteruskan dengan
kami mencuba setiap ujian IQ yang ada
seperti The Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence (WPPSI),
The
Wechsler Intelligence Scale for Children (WISC),dan Raven Test.Ujian-ujian IQ
ini telah kami cuba dalam setiap kumpulan dan kami tukar ujian-ujian IQ ini
secara bergilir-gilir dalam kumpulan masing-masing.Selesai sahaja kami mencuba
kesemua ujian-ujian IQ di atas,Puan Faziela meminta kami semua menyenaraikan
beberapa soalan dengan menggunakan 5W1H (when,what,who,where,why,how).Antara
soalan yang dikemukakan oleh kumpulan saya ialah kenapa sesetengah ujian IQ ini
hanya sesuai untuk kanak-kanak umur 2-6 tahun sahaja?,kenapa tidak sesuai
dijalankan di Malaysia?,kenapa banyak menggunakan simbol?,kenapa ada verbal dan
non verbal?,bagaimana ujian IQ ini dilaksanakan?,bagaimana hendak menguji
kepintaran seseorang dengan hanya menggunakan ujian IQ?,adakah ujian IQ akan
mempengaruhi kecerdasan emosi pelajar-pelajar pintar cerdas?,kenapa ada 2 warna
pada blok yang diuji dalam ujian IQ iaitu merah dan putih?,adakah pengasas
ujian IQ ini seorang yang pintar cerdas?,kenapa lebih banyak menggunakan gambar
binatang?,antara ketiga-tiga ujian IQ tersebut,yang mana paling berkesan untuk
menguji kepintaran seseorang?,kenapa Malaysia tidak mencipta ujian IQ? dan pelbagai
soalan lain.Selepas selesai sahaja mengemukakan soalan-soalan ini,kami
dikehendaki menkategorikan soalan-soalan ini mengikut kategori seperti instrument,pengendali
dan sebagainya.Tujuan sebenar aktiviti ini diadakan ialah untuk membuat proses
pemikiran kritikal melalui soalan-soalan yang di bina.Melalui proses pemikiran
kritikal ini kita dapat berfikir tentang sesuatu perkara secara konsisten,logik
dan dapat membantu seseorang membuat sesuatu keputusan dengan bijak dan tepat.
(Faizal,Dibah,Azie,Jihah,2013)
Contoh Raven Test
Contoh WISC Test
Contoh WPPSI Test
No comments:
Post a Comment