Assalamualaikum dan Salam
Generasi Pintar Cerdas,pada tanggal 18 mac 2013 (minggu 5) bersamaan pada hari isnin,
sebelum ini kami ada mempelajari satu aktiviti yang mengaitkan CREATIVITY dan
EMOTIONAL INTELLIGENCE. Aktiviti yang dijalankan sangat seronok sebab ada lukis-lukis
dan permainan mengkategorikan. Sekarang ini, kami akan menceritakan aktiviti
yang sangat seronok di waktu indah pada hari isnin.. ^^ hehehe.. (Nampak kan
kegembiraan kami ni..)
Baiklah, aktiviti yang akan kami lakukan pada hari
kejadian adalah aktiviti KAWAKITA JIRO (terbelit lidah kami sampai ingatkan
perkataan KAWAN KITA JIRO..hahaha ^^ agak comel nama itu) atau paling ringkas
nak menyebut KJ-Technique. Dengar perkataan KAWAKITA JIRO ni mesti kita
terbayangkan Negara matahari kan (JEPUN)?? Untuk pengetahuan rakan-rakan pintar
sekalian, KAWAKITA JIRO ini diambil bersempena dengan nama pengasas teknik ini
yang asal dari Jepun. Kaedah ini boleh kita praktikkan semasa ingin menulis
sesebuah buku ilmiah ataupun semasa kita menghadapi masalah dan sukar mencari
jalan penyelesaiannya. Sebelum ini, ada kaedah lain juga yang boleh kita
praktikkan untuk menyelesaikan masalah iaitu kaedah 6 THINKING HATS- Edward De
Bono (pakar pemikiran). Kedua-dua kaedah ini bersangkut paut juga. Berkenaan
KAWAKITA JIRO ini kita dapat lihat dimana ada proses penampalan dan proses
pengkelasan. Jadi anda semua nak tahu bagaimana kami mengaplikasikan kaedah ini
dengan cara yang betul?? Jom kita EXPLORE~~ (wahhh..bestnyer ^^)
Pada pagi itu, kami telah mendapat arahan daripada
lecturer kami untuk membentuk kumpulan belajar. Terdapat 3 hingga 4 kumpulan
yang telah terbentuk. Setelah selesai membuat kumpulan, kami diberi 32 helai
sticky note yang berwarna kelembutan iaitu warna biru. Dengan adanya 4 orang
dalam satu kumpulan, satu orang akan mendapat 8 helai sticky note itu. Setelah
mendapat 8 helai sticky note itu, kami diberi cadangan untuk memilih salah satu
permasalahan yang kami sukar untuk atasi. Ada 3 masalah dan hanya 1
permasalahan yang majoritinyer menghadapi masalah yang sama dengan undian
sebanyak 10 orang. Tajuk permasalahan itu ialah ‘" Tidak cukup masa untuk menyiapkan
assignment". Mesti anda juga mengalami masalah yang sama kan?? Jadi tunggu
apa lagi, jom kita selesaikan masalah ini..Chayo0kk2..
Pertama
sekali, lecturer kami telah memberikan 3 helai sticky note yang berwarna warni
untuk kami klasifikasikan mengikut aras kesukaran yang diberikan bagi setiap
kumpulan. Terdapat 3 aras kesukaran yang diberikan antaranya:
·
peringkat
pertama, kedua dan ketiga
·
mudah,
sederhana, susah
·
penting,
sederhana penting dan tidak penting
Bagi kumpulan kami, kami mendapat
aras kesukaran PENTING, SEDERHANA PENTING dan TIDAK PENTING. Oleh itu, kami
mula mengeluarkan segala kata kunci untuk menyelesaikan masalah tersebut dengan
menulis pada setiap helaian sticky note. 1 kata kunci : 1 helai sticky note.
Kami diberikan tempoh masa selama 10 minit untuk menyelesaikan masalah berikut
tanpa meminta bantuan daripada kawan. Segala penyelesaian samada logic atau
tidak logic akan diterima-guna. Jadi, bermacam-macam idea yang keluar sampai
kadang-kadang nak tergelak pun ada. Sebab ada idea yang digunakan kadang-kadang
cakap sahaja tapi tak serupa bikin..hahaha contoh ( ANTIFACEBOOK,TWITTER dan
segala macam yang ada) tak logic kan?? Tapi itu salah satu idea daripada
kumpulan kami. Setelah tamat 10 minit yang diberikan, kami disuruh mencari satu
lot dinding yang sesuai untuk kami membuat proses penampalan dan proses
pengkelasan. Kami mengkelaskan segala idea dan luahan minda mengikut aras
kesukaran yang kami dapat tadi dan menampalkannya di dinding. Di sini kami
dapat lihat bahawa idea yang kami curahkan itu berada di tahap yang mana bagi
menyelesaikan masalah mengikut aras peringkat penting, sederhana penting dan
tidak penting. Yang tidak penting kita akan ketepikan dahulu. Bagi yang patut
dititikberatkan dimasukkan dalam kategori penting. Usai sudah proses
pengkelasan masalah, kami diminta untuk membentangkan apa yag kami lakukan
dalam mengaplikasikan kaedah ini.
Akhir sekali, objektif aktiviti
kita telahpun tercapai dimana kita dapat kenalpasti bahawa segala permasalahan
yang ada pasti ada jalan penyelesaiannya. Ini bergantung pada individu samada
rajin atau tidak untuk mengklasifikasikan masalah tersebut. Sekian sahaja
daripada kami , wabillahitaufiq walhidayah wassalamualaikum warahmatullahi
wabarakatuh.
P/s: semoga aktiviti ini dapat
diaplikasikan dalam rutin harian kita
(dibah,faizal, jiha, azie,2013)
No comments:
Post a Comment